Вікові особливості молодших школярів у контексті формування музично-танцювальної діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено та узагальнено вікові особливості молодших школярів у контексті формування музично-танцювальної діяльності. На основі аналізу та систематизації джерелознавчої літератури було виокремлено вікові особливості молодшого шкільного віку. Узагальнюючи наукову думку вітчизняних дослідників, нами було встановлено завдання музично-танцювальної діяльності дітей молодшого шкільного віку та з'ясовано особливості методики проведення хореографічних занять з молодшими школярами. Доведено значення музичного супроводу та охарактеризовано основний навчальний матеріал, що використовується в роботі з молодшими школярами в контексті формування музично-танцювальної діяльності.
The article highlights and generalizes age peculiarities of junior pupils in the context of formation of musical-dance activity. In order to achieve and realize the goal, a set of methods was used, in particular general scientific (analysis, synthesis, generalization, systematization) - to determine the state of development of the problem and age peculiarities of junior pupils in the context of the formation of musical-dance activity. On the basis of analysis and systematization of source study literature, peculiarities of junior school age have been distinguished. Summarizing the scientific thought of domestic researchers, we have revealed the task of musical-dance activity of children of junior school age and found out the features of the methodology of conducting choreographic lessons with younger schoolchildren. The value of musical accompaniment is proved and the main educational material used in work with junior pupils in the context of formation of musical¬dance activity is described. On the basis of analysis and systematization of scientific literature, we have highlighted age peculiarities of junior pupils in the context of formation of musical-dance activity. It is proved that junior school age is a period of life of a child from 6-7 to 11 years old. The peak of this age is education maturity as readiness to study at the primary school. It has been established that age peculiarities of junior pupils are increased emotionality, desire for communication, instability of behavior, moderate growth rate, development of cerebral cortex, etc. It is found out that musical-dance activity of junior schoolchildren is characterized by music games, rhythmic studies and the study of light folk dances. Introduction of preparatory dance exercises positively influences further study of dance studios and choreographic performances. The study does not exhaust all aspects of the problem and indicates the necessity of its further development in such perspective directions as anatomical-physiological and psychological features of children of elementary school age, as well as basic methods of working with junior pupils.
Опис
Ключові слова
молодші школярі, вік, вікові особливості, музична діяльність, танцювальна діяльність, формування музично-танцювальної діяльності, younger schoolchildren, age, age peculiarities, musical activity, dance activity, formation of musical-dance activity
Бібліографічний опис
Омельяненко, З. Вікові особливості молодших школярів у контексті формування музично-танцювальної діяльності [Текст] / З. Омельяненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 10 (84). – С. 363–373.