Особливості викладання українського фольклорного танцю

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено особливості викладання українського фольклорного танцю. На основі використання історико-генетичного та ретроспективного аналізу було виявлено витоки й особливості становлення та розвитку українського фольклорного танцю. Застосування теоретичних методів наукового дослідження дозволило схарактеризувати методику навчання українському фольклорному танцю на кафедрах хореографії закладів вищої освіти. Установлено, що основним завданням фахівців, які займаються народною хореографією, є не тільки її популяризація, а й найбільш повна і ретельна фіксація оригіналів, реконструкція втрачених зразків, розробка та вдосконалення методик викладання, глибинне філософське осмислення ролі й сутності народного танцю як важливої невід'ємної частини української традиційної культури. Доведено, що вирішення цих завдань є можливим за умови об'єднання зусиль усіх зацікавлених у фольклорній хореографії фахівців.
The article highlights the peculiarities of teaching Ukrainian folk dance. In order to achieve and realize the goal, a set of methods has been used: general scientific - analysis, synthesis, generalization, systematization) - in order to determine the state of development of the problem and characteristics of Ukrainian folk dance; specific scientific - historical-genetic and retrospective analysis, which allowed to reveal the origins and peculiarities of formation and development of Ukrainian folk dance; comparative analysis - to outline the content aspects of the phenomenon under study. Based on the use of historical-genetic and retrospective analysis, the origins and peculiarities of formation and development of Ukrainian folk dance were discovered. Application of theoretical methods of scientific research allowed to characterize the methodology of teaching Ukrainian folk dance at choreography departments of higher education institutions. It is proved that Ukrainian science of folk dance art is marked by a certain one¬sidedness, there is lack of studies on folk choreography in the general history and theory of national culture. Developing in conditions of total falsification of the general history of Ukrainian culture, the science of folk choreography was deprived of the opportunity to create a complete history of folk choreographic art. The mentioned incomplete structure of the theoretical basis to a certain extent today hinders development of folk dance art. It is established that the main task of specialists engaged in folk choreography is not only its popularization, but also the most complete and thorough fixation of originals, reconstruction of lost samples, development and improvement of teaching methods, deep philosophical comprehension of the role and essence of folk dance as an essential integral parts of Ukrainian traditional culture. It is proved that solution of these tasks is possible with joint efforts of all interested specialists in folklore choreography. The conducted research does not exhaust all aspects of the problem of teaching Ukrainian folk dance and testifies to the necessity of its further development in such promising directions as folk dance traditions of various regions of Ukraine, as well as the activities of outstanding ethno-choreographers and their contribution to preservation of Ukrainian folk dance choreography.
Опис
Ключові слова
український народний танець, фольклорний танець, специфіка викладання танцю, хореографія, Ukrainian folk dance, folklore dance, specificity of dance teaching, choreography
Бібліографічний опис
Максименко, А. Особливості викладання українського фольклорного танцю [Текст] / А. Максименко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 10 (84). – С. 352–362.