Писемне наукове мовлення іноземних магістрантів-філологів: рівень сформованості та можливості навчання (на матеріалі окремих структурних частин дипломної роботи)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті аналізується рівень сформованості вмінь писемного наукового мовлення іноземних студентів-випускників на матеріалі дипломної роботи. Аналізуючи дипломні роботи, автор виявив спрямованість тематики досліджень та типові недоліки у формулюваннях тем. У результаті порівняльного аналізу робіт українських та китайських студентів-філологів зробив опис структурних розбіжностей та невідповідностей компонентного складу окремих частин тексту дипломної роботи, що дало підставу говорити про невисокий рівень сформованості вмінь випускників створювати науковий текст. У статті запропоновано комплекс вправ для формування вмінь створювати текст такої структурної частини дипломної роботи, як резюме.
The article analyzes the level of formation of skills of scientific language of foreign graduates on the material of diploma paper. Having analyzed the topics of qualification works of foreign graduates-philologists according to three criteria - the correspondence of the specialty, the existence of the stated problem in the formulation of the topic and grammatical correctness, - the author has revealed orientation of the subjects of research work of students (prevailing economic-political, sociolinguistic and literary subjects) and factors that interfere with efficiency research: incorrect statement of the topic (there is no problem in the statement, definition of the ways and methods of research instead of the problem, the use of ambiguous terms, etc.), the economic-political orientation of the topics of a significant part of works of graduates of the specialty "Russian language and literature". The author has presented the results of a comparison of the structure of work, the components of the text of the separate structural parts of the diploma paper of Chinese and Ukrainian students of Russian language, and has described the differences: the structure of the diploma paper of Chinese students includes an abstract and gratitude to the teachers after the conclusions. Analyzing the components of the text of the structural units, the author has identified typical drawbacks (elements do not correspond to the content of the abstract (summary) genre, there is lack of standardized linguistic translations, there are linguistic elements with inappropriate stylistic coloring) and has proposed a system of forming the ability to create text of an abstract: has defined a set of skills that make up the basic (ability to determine the structure of the text based on this set; ability to create separate components of the text of an abstract; ability to improve the text, ability to create one's own text in the abstract genre) and has developed a set of exercises, which include the following tasks: analyze which components are included in the text of an abstract; find the components defined in the text; prove the correspondence of the proposed text to the abstract genre; find in the text ways of linguistic expression of the issue of research, its results and authorship; edit the proposed abstract text; create an abstract, write an abstract to your diploma paper. A detailed analysis of the text of diploma papers by foreign students leads to the conclusion that there is a need to improve the teaching methods of scientific language.
Опис
Ключові слова
кваліфікаційна робота випускника, структурний та компонентний склад тексту дипломної роботи, наукове мовлення випускника-іноземця, тематика дипломних робіт, типові недоліки, qualifying work of the graduate, structure and components of the diploma paper text, scientific language of a foreign graduate, topics of diploma papers,, typical drawbacks
Бібліографічний опис
Статівка, А. Писемне наукове мовлення іноземних магістрантів-філологів: рівень сформованості та можливості навчання (на матеріалі окремих структурних частин дипломної роботи) [Текст] / А. Статівка // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 10 (84). – С. 167–179.