Практика реалізації тьюторської технології в університетах Великої Британії

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено практичні аспекти реалізації тьюторської технології в університетах Великої Британії. На основі порівняльно-зіставного аналізу посібників для тьюторів, розроблених британськими університетами, що виступають методичним підґрунтям тьюторського супроводу зазначених закладів, схарактеризовано структуру тьюторського супроводу в університетах Великої Британії. Окреслено процесуальну складову тьюторської технології, що реалізується у процесі індивідуальних і групових занять тьюторів зі студентами.
Introduction. Among the innovative technologies of pedagogical support which should be implemented at modern stage of higher education development in Ukraine deserves attention tutoring technology, which allows to solve one of the most important tasks of the present day - education of a new generation of specialists - independent, active, initiative, creative and ready for cooperation. The aim of the article is to highlight practical aspects of implementation of tutoring technology at British universities. Methods of research: analysis of foreign and domestic scientific literature on the problem of research; method of terminological analysis - to clarify the essence of key concepts of research; comparative analysis of tutors' handbooks developed by British universities - to identify common features and differences in functioning of the tutorial system; structural-logical analysis, on the basis of which the practical aspects of implementation of tutoring technology at the universities of Great Britain are highlighted. Research results. In the article analysis of selected tutors' manuals developed by such higher education institutions as University of Cambridge, University of Oxford, University of Reading, is conducted. The choice of institutions was conditioned by a number of criteria: the territorial location of universities (remoteness of institutions from each other and hence coverage of a large territory would form an integral view of functioning of the tutorial system in the country); efficiency of tutorial support; details of developing tutors' manual. Conclusions. The system of tutorial support has a complex, but clear structure. This system is based on individual and group meetings of tutors with tutees, which are clearly regulated and documented. The main objective of tutoring technology at British universities is to provide all opportunities for successful student development and training with the help of highly skilled tutors, which represent the link between the university and the students. Activity of tutors has both academic and pastoral orientation. Taking into account the outlined characteristics, the tutoring technology of education confirms its effectiveness, as well as the need for the creative implementation of positive experience by domestic institutions of higher education, the identification of which will become the prospect of our further study.
Опис
Ключові слова
тьютор, тьюторство, тьюторський супровід, тьюторська технологія, університети Великої Британії, tutor, tutoring, tutorial support, tutoring technology, universities of Great Britain.
Бібліографічний опис
Степаненко, О. Практика реалізації тьюторської технології в університетах Великої Британії [Текст] / О. Степаненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 9 (83). – С. 38–48.