Specyfika Szkolenia Sopranu Koloraturowego

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
The human voice is a unique instrument. This tool is very interesting due to organic compounds from the human body, as well as unique opportunities for expression and transmission of emotional states. The article is an attempt of approaching subjects relating to teaching methodology and functioning of the voice of coloratura soprano as a specific genre of soprano voice. The research material is based on the ideas and experiences which were the result of years of work in Opera and concert, and in the author’s experience as a teacher of solo singing. In the article the specifics of coloratura soprano, its special features, abilities, but also weaknesses and threats are discussed. The various characteristics of this type of voice, vocal technique are described in detail, and their application, that is a result of working with a coloratura soprano voice is analyzed. In light of the issues discussed, training of this kind of voice, and the vocal art, the studied phenomenon is incredibly complex. The purpose of the research is to find optimal methods allowing safe and effective way of learning and functioning of special voices. The author is deeply convinced that the time devoted to work on formation and mastering coloratura soprano on the stage during training at Alma mater, should be paid to creation of the necessary framework for the full development of the personality, his/her vocal and artistic activities, while at the same time should be found the way to overcome the issues contained in the literature designed for this type of voice. The author is also convinced in the need for further specialization in the field of education certain types of votes. Of course, this requirement should be applied in relation to the process of learning coloratura soprano.
Голос людини є унікальним інструментом, який через органічну сполуку з людським організмом має надзвичайні можливості щодо вираження й передачі емоційних станів. У статті зроблена спроба встановити тісні міжпредметні зв’язки між навчальними предметами вокального циклу та визначити специфіку роботи з колоратурним сопрано.Дослідницький матеріал грунтується на ідеях і досвіді, які були результатом багаторічної роботи автора в оперному театрі та на концертній сцені, а також викладачем сольного співу. У межах специфіки колоратурного сопрано визначено його сильні й слабкі сторонни; надано характеристики цього типу голосу, відповідної вокальної техніки, особливостей роботи над нею. Метою дослідження стає пошук оптимальних методів, що дозволяють безпечно й ефективно працювати з колоратурним сопрано. Автор переконаний у необхідності подальших розвідок у сфері методики роботи з окремими типами голосів, зокрема з колоратурним сопрано.
Artykuł jest próbą przybliżenia tematyki dotyczącej metodyki nauczania oraz funkcjonowania głosu sopranu koloraturowego jako specyficznego gatunku głosu sopranowego. W poszczególnych częściach prezentacji omawiam specyfikę sopranu koloraturowego, szczególne możliwości, predyspozycje, ale także słabości i zagrożenia. Szczegółowo opisuję różne właściwe dla tego rodzaju głosu techniki wokalne, a także analizuję ich stosowanie czyli w efekcie pracę głosem sopran koloraturowy. W świetle omawianych zagadnień, kształcenie tego rodzaju głosów, w zakresie wokalistyki artystycznej, jawi się zjawiskiem szalenie złożonym.
Опис
Ключові слова
human voice, coloratura soprano, teaching methodology, голос людини, колоратурне сопрано, методика викладання
Бібліографічний опис
Jeremus-Lewandowska, А. Specyfika Szkolenia Sopranu Koloraturowego [Текст] / А. Jeremus-Lewandowska // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2016. – Вип. 2 (8). – С. 243–254.