Виховання дітей дошкільного віку засобами народознавства

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено особливості виховання дітей дошкільного віку засобами народознавства. Окреслено значення засобів народознавства для виховання й розвитку дошкільників. Виокремлено педагогічні умови ефективного використання засобів народознавства у виховному процесі закладу дошкільної освіти: у процесі добору народознавчого матеріалу необхідно дотримуватись критеріїв доступності, багатофункціональності, емоційної насиченості та його особистісної значущості для дитини; використання народознавчого матеріалу в процесі виховання має здійснюватися систематично й цілеспрямовано; вивчення елементів народознавства має підтримуватися родиною, бути різноманітним та багатоаспектним. Подано класифікацію засобів народознавства та охарактеризовано види засобів народознавства.
The article highlights peculiarities of upbringing of preschool children by means of ethnography. Importance of the means of ethnography for upbringing and development of preschool children has been determined. In the process of research, the following methods have been used: study and analysis of pedagogical, historical, pedagogical-psychological, philosophical and methodological literature in order to highlight the peculiarities of upbringing of preschool children by means of ethnography and definition of pedagogical conditions of effective use of ethnographic material in the process of upbringing preschool children in a preschool education institution. The pedagogical conditions of effective use of the means of ethnography in the educational process of a preschool education institution are distinguished: in the process of selection of ethnographic material it is necessary to observe the criteria of accessibility, multi¬functionality, emotional saturation and personal significance of it for the child; the use of ethnographic material in the process of upbringing should be carried out systematically and purposefully; the study of the elements of ethnography must be supported by the family, be diverse and multifaceted. The classification of means of ethnography is presented and the types of means of ethnography are described. It is proved that involving preschool children in folk art, direct participation in national holidays, bring moral feelings up, develop artistic worldview, fill the emotional sphere of the child with joy, raise his mood, and form an aesthetic taste. It is concluded that ethnographic material is emotionally saturated and its content affects the children's emotional sphere. Classes in ethnography in preschool age have not so much cognitive character as upbringing. They are aimed at raising the child's sense of national dignity, raising interest in national culture, instilling love and respect in children for Ukrainian national symbols, amulets, customs and traditions. This can be achieved only by bringing children closer to the realities of life. The prospects of further research are seen in the study of innovative technologies of ethnographic work with children of preschool age.
Опис
Ключові слова
виховання, діти дошкільного віку, народознавство, засоби народознавства, upbringing, children of preschool age, ethnography, means of ethnography
Бібліографічний опис
Шрамченко, О. Виховання дітей дошкільного віку засобами народознавства [Текст] / О. Шрамченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 8 (82). – С. 82–94.