Виховання ціннісних орієнтацій сучасної молоді засобами масової інформації

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Метою статті є аналіз наукових поглядів щодо впливу засобів масової інформації, зокрема, реклами на формування ціннісних орієнтацій сучасної молоді, узагальнення критеріїв ефективної соціальної реклами, яка позитивно впливає на свідомість молодої людини. Зокрема, визначено такі критерії: формування уваги, інтересу, бажання та дії; здатність викликати довіру; урахування мотивів цільової аудиторії; можливість формування висновків; звернення написане зрозумілою мовою цільовій аудиторії; узгодженість всіх елементів соціальної реклами: оформлення (шрифт, рамки, колір, форма) тексту, графічного зображення; чесність та незалежність; конкретність; наявність практичних рекомендацій, адреси; використання фактів; використання думки, значимої для цільової аудиторії осіб; реалістичність; зрозумілість і послідовність; наявність динаміки змісту соціальної реклами.
The aim of the article is to analyze the scientific views on the influence of media, in particular, advertising on the formation of value orientations of modern youth. Our present cannot be imagined without a modern phone, computer, Internet, television. All these means of transmitting and receiving information greatly facilitate our lives, but in conditions of their rational use. Student youth who actively reacts to the changes that are taking place and willingly perceives everything new, does not have enough social experience and knowledge to understand media information, almost completely trusting it. Through advertising, among young people, certain values, philosophical stereotypes and behavioral patterns are promoted, resulting in common tastes and forms of cultural consumption spreading in society. It is important for teachers of education institutions to understand the influence of advertising on the consciousness of students and to take this into account in the educational process. The article summarizes the criteria of effective social advertising. In particular, the following criteria are defined: formation of attention, interest, desire and action; the ability to bring trust; taking into account the motives of the target audience; the possibility of forming conclusions; the application is written in a clear language to the target audience; consistency of all elements of social advertising: design (font, frame, color, form) of text, graphic image; honesty and independence; concreteness; availability of practical recommendations, addresses; use of facts; use of opinion, meaningful for the target audience of persons; realism; clearness and consistency; dynamics of the content of social advertising. The conducted analysis of the influence of media on formation of students' vital values makes it possible to carry out some generalizations. In particular: mass media influence significantly and often uncontrolled the formation of youth consciousness, its vital values; such an impact can be both positive and negative; one of the most effective means of such influence is advertising; when preparing an advertisement it is necessary to adhere to certain criteria of its creation and to take into account the influence on the consciousness of young people.
Опис
Ключові слова
виховання, ціннісні орієнтації, сучасна молодь, засоби масової інформації, реклама, критерії ефективної соціальної реклами, education, value orientations, modern youth, mass media, advertising, criteria of effective social advertising
Бібліографічний опис
Кривонос, О. Виховання ціннісних орієнтацій сучасної молоді засобами масової інформації [Текст] / О. Кривонос // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 8 (82). – С. 52–62.