Педагогічні аспекти концептуалізації поняття «богослов'я»

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті на основі розгорнутого теоретичного аналізу богословської, історичної та філософської літератури досліджено походження терміну «теологія», проаналізовано в історичному контексті трансформацію змісту понять «богослов'я» та «богослов», наведені й узагальнені різні підходи теологів та науковців інших областей знань щодо тлумачення сутності терміну, який досліджуємо; на підставі здійсненого аналізу сутності трактування дефініції «теологія» в різних понятійних системах охарактеризована суттєва відмінність богословської точки зору від точок зору інших учених. Підсумовуючи вищевикладене, автором наведене формулювання поняття терміну «богослов'я».
Modern pedagogy strives to meet the highest demands and challenges of the modern society. The Orthodox branch of pedagogical thought, with a focus on the potential of modern pedagogy to accumulate rich experience of Christian spiritual life, requires theoretical understanding and scientific substantiation. In our research, we analyse the meaning of the notion "theology" through theological, historical and philosophical perspectives. In Scripture the term "theology" does not occur, although this word has an ancient Greek origin. For a long time, the meaning of the concept "theology" was the opposite of Christian doctrine, that is why Christians avoided using the word until the beginning of the second century. Analysing encyclopaedic interpretations of the term under consideration, we have come to the conclusion that the term "theology" is used in three meanings: firstly, theology means divine revelation; secondly, it is the systematic presentation and interpretation of the doctrine of God and the dogmas of religion; thirdly, theology is a science. It should be noted that interpretation of the term "theology" from a theological point of view is significantly different from the understanding of the essence of this concept by other scholars. Despite the fact that today in science, including theological studies, there is no single universal definition of the term "theology", it is nevertheless obvious that the essential difference is that from a theological point of view, the concept of "theology", in addition to the above- mentioned interpretations, means the experience of personal faith and direct communication of man with God - communion with God, which can be achieved only by following the path of repentance and consecration through participation in the sacraments of the Church. Summarizing the foregoing, theology is understood by us, firstly, as the Word of God about Himself and the world created by Him as Divine Revelation, in which the meaning of human life is revealed; secondly it is understood as systematic presentation of the teaching of the Church or a particular theologian about God; thirdly, as a personal experience of integration with God, that is, divine communion; fourthly, as a science that reveals the content of the Christian faithful truths, divine home-building, consisting of a number of disciplines.
Опис
Ключові слова
Бог, богослов, богослов'я, Богоспілкування, Божественне Одкровення, учення, догмати, наука, теологія, God, theologian, theology, communion with God, divine revelation, doctrine, dogma, science, theology
Бібліографічний опис
Дерстуганова, Н. Педагогічні аспекти концептуалізації поняття «богослов'я» [Текст] / Н. Дерстуганова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 8 (82). – С. 33–42.