Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6670
Title: Starting and Development of the National Starting and Development of the National Systems of Pre-School Music Education in Ukraine
Other Titles: Становлення та розвиток національної системи дошкільного музичного виховання в Україні
Authors: Бондаренко (Картава), Юлія Анатоліївна
Bondarenko (Kartava), Yuliia Anatoliivna
Keywords: music education
pre-school children
story development
музичне виховання
діти дошкільного віку
історія розвитку
Issue Date: 2015
Citation: Kartavaya, Yuliya Starting and development of the national starting and development of the national systems of pre-school music education in Ukraine / Yuliya Kartavaya // Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. – Slovakia, Košice, 2015. – Vol. 3. – P. 69–72.
Abstract: In the article the author made an analysis of heritage of famous Ukrainian artists, public figures and educators, pedagogues and psychologists musicians of eighteenth and twentieth century, different issues concerning the impact of music and music education on the child's personality; organization of musical education in preschool institutions. Formation and development of a national system of preschool music education in Ukraine related to activities and views on music education of famous Ukrainian artists of XVIII-XIX centuries, namely Skovoroda and Shevchenko. The issue of implementation of different kinds of music in kindergartens at the state level has been discussed since the mid-nineteenth century.Artistic, educational and developmental potential of music in training and education of preschool children was recognized. This process was greatly influenced by Soviet public figures and teachers of the nineteenth and twentieth centuries (V. Odoyevskyy, S. Rusova, M. Sventytska, A. Simonovic, E. Tyhyeyeva, K. Ushinsky). Ukrainian musicians and educators of the nineteenth and twentieth centuries (V. Verhovinets, M. Lysenko, J. Steppe, K. Stetsenko, D. Leontovych, B. Jaworski et al.) made significant contribution to developing the national musical education of preschool children, musical development and publication of manuals. The development of theoretical and methodological principles on the national level introduced in the early and mid-twentieth century influenced preschool musical education, as well as musical-rhythmic system of education (N. Alexandrova, N. Rumer, B. Hryner, A. Konorovoyi) and music education (N. Vyetluhinoyi, D. Kabalevskoho, M. Palavandishvili, O. Radynovoyi, M. Rumer, V. Shatskoyi, S. Sholomovych etc.), who studied development of children’s musical perception, psychological and pedagogical means of influence and conditions of the basics of musical culture, contents, methods and forms of musical development, education of preschool children and more. A significant impact on design and development of the concept of musical education of preschool children was made by psychologists (L. Vygotsky, V. Romenets, S. Naumenko, K. Tarasova). They noted that the objectives of musical education of young children is forming their aesthetic attitude to music and musical activities.
У статті автором зроблений аналіз спадщини відомих українських митців, громадських діячів і педагогів, педагогів-музикантів і психологів ХVІІІ-ХХ сторіччя, які переймалися проблемою різнобічного впливу музики, музичного виховання на особистість дитини, організацією музичного виховання у дошкільних закладах. Становлення та розвиток національної системи дошкільного музичного виховання в Україні пов’язано з діяльністю та поглядами на музичне виховання відомих українських митців ХVІІІ-ХІХ ст. Г. Сковороди та Т. Шевченка. З середини ХІХ ст. відбувається обговорення на державному рівні питання впровадження різних видів музичної діяльності у дошкільні заклади і визнається необхідність урахування художньо-виховного та розвивального потенціалу музики у процесі навчання і виховання дітей дошкільного віку. У розвиток національної системи музичного виховання дітей дошкільного віку вагомий внесок зробили радянські громадські діячі і педагоги ХІХ-ХХ ст. (В. Одоєвський, С. Русова, М. Свентицька, А. Симонович, Є. Тихєєва, К. Ушинський), українські педагоги-музиканти (В. Верховинець, М. Лисенко, Я. Степовий, К. Стеценко, Д. Леонтович, Б. Яворський та ін. ). На розвиток теоретико-методичних засад національного дошкільного музичного виховання вплинули впроваджені на початку та в середині ХХ ст. системи музично-ритмічного виховання Н. Александрової, Н. Румер, В. Гринер, А. Конорової та музичного виховання Н. Вєтлугіної, Д. Кабалевського, М. Палавандішвілі, О. Радинової, М. Румер, В. Шацької, С. Шоломович та ін. Важливу роль у справі розробки та розвитку концепції музичного виховання дітей дошкільного віку здійснені психологами Л. Виготським, В. Роменець, С. Науменко, К. Тарасової, Б. Тепловим. Наведений матеріал структурований у хронологічному порядку, що дозволяє простежити часовий проміжок у розвитку національної системи дошкільного музичного виховання в Україні.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6670
ISSN: 1338-9432
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kartava_stattya.pdf159,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.