Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6632
Title: Діагностика музично-творчих здібностей дітей 6-7 років у позашкільних навчальних закладах
Other Titles: Diagnostics of Musical-Creative Abilities of 6-7-Year-Old Children in Out-of-School Education Institutions
Authors: Ніколаєнко, Лариса Іванівна
Nikolaienko, Larysa Ivanivna
Keywords: діагностика
музично-творчі здібності
діти 6-7 років
позашкільний навчальний заклад
критерії
показники
рівні розвитку музично-творчих здібностей
diagnostics
musical-creative abilities
6-7-year-old children
out-of-school education institution
criteria
indicators
levels of development of musical-creative abilities
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Ніколаєнко, Л. І. Діагностика музично-творчих здібностей дітей 6-7 років у позашкільних навчальних закладах [Текст] / Л. І. Ніколаєнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 7 (81). – С. 149–160.
Abstract: Метою статті є висвітлення основних процедур та результатів діагностики музично-творчих здібностей дітей 6-7 років у позашкільних навчальних закладах. Використано загальнонаукові та педагогічні методи дослідження: педагогічне спосте¬реження, індивідуальні бесіди, інтерв'ювання, анкетування, педагогічний експеримент, тестування, методи якісного та кількісного оброблення експериментальних даних. Подано узагальнені результати констатувальної та підсумкової діагностики. За результатами дослідження виявлено істотні зміни в рівнях розвитку музично-творчих здібностей дітей 6-7 років за кожним критерієм та в цілому.
In the article, the question of diagnostics of musical-creative abilities of 6-7-year-old children is actualized. The classification of musical-creative abilities is presented which includes motivational-creative, listening-creative, vocal-creative, plastically-rhythmic, and instrumental-creative abilities. The criteria for assessing the level of development of musical- creative abilities are explained and justified through motivational-creative, emotionally imaginative, vocal-creative, plastically-rhythmic, and the instrumental-creative. In accordance with the above mentioned criteria, these are indicators of the development of musical-creative abilities. The indicators for development of the emotional-figurative component was figurative associations; quality of music experience, emotional response to music, development of emotions, the measure of artistry during the performance of vocal works. In addition, the quality and diversity of the performance of vocal and creative tasks, the ability to feel the mood, the dynamics, and the pace of the music, and their reproduction by voice is determined by the developmental index of the vocal-creative component. The indicators of the development of the plastic-rhythmic component are the quality of movements; the measure of the consistency of movements with the tempo, the dynamics, the character of the work, the readiness to change them with a change in sound is an indicator of the development of the instrumental and creative component. It is the measure of coherence of movements during the play on children's musical instruments, the variety of options for solving musical and rhythmic problems and the ability to create one's own composition on children's musical instruments. The following characteristics of the levels of development of musical-creative abilities are presented and include low (reproductive), medium (productive), and high (creative). There are disclosed general scientific-pedagogical methods of diagnostic research which include pedagogical observation, individual interviews, interviewing, questioning, pedagogical experiments, testing, and methods of qualitative and quantitative processing of experimental data. Based on the results of revealing the levels of development of musical-creative abilities of children, an average score for each component is determined. The generalized results of the ascertained and final diagnostics are then submitted. According to the results of the study, significant changes in the levels of development of musical-creative abilities of children aged 6-7 years old for each criterion and in general have been revealed.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6632
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nikolaienko.pdf1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.