Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6003
Title: Розвиток жіночої гімназійної освіти Північного Сходу України в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття
Other Titles: Development of Women’s Gymnasium Education of the North-East of Ukraine in the Second Half of the ХІХ – at the Beginning of the XX Century
Authors: Клочко, Оксана Миколаївна
Klochko, Oksana Mykolaivna
Keywords: жіноча гімназійна освіта другої половини ХІХ – початку ХХ століття
Північний Схід України
розвиток
чинники
етапи
змістові та організаційно-методичні засади
професійно-педагогічна підготовка
women’s gymnasium education of the second half of the ХІХ –the beginning of the XX century
North-East of Ukraine
development
factors
stages
content and organizational-methodological foundations
professional pedagogical training
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Клочко, О. М. Розвиток жіночої гімназійної освіти Північного Сходу України в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.01. – загальна педагогіка та історія педагогіки / Оксана Миколаївна Клочко ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; наук. керівник О. А. Луценко. – Суми, 2018. – 20 с.
Abstract: У дисертації з’ясовано особливості розвитку жіночої гімназійної освіти Північного Сходу України в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття як історико-педагогічного феномену. Виявлено стан наукового розроблення проблеми та класифіковано джерельну базу дослідження. Обґрунтовано доцільність застосування історичного, регіонального, персонологічного та гендерного підходів до дослідження проблеми розвитку жіночої гімназійної освіти Північного Сходу України. Виокремлено етапи розвитку жіночої гімназійної освіти у досліджуваний період як історико-педагогічного феномену. Схарактеризовано змістові засади навчально-виховного процесу в жіночих гімназіях Північного Сходу України другої половини ХІХ – початку ХХ століття. Окреслено організаційно-методичні засади діяльності жіночих гімназій Північного Сходу України у досліджуваний період.
In the thesis the peculiarities of women’s gymnasium education development in the North-East of Ukraine in the second half of the ХІХ – at the beginning of the XX century as historical-pedagogical phenomenon are studied. It has been found out that the problem of women’s gymnasium education development in the North-East of Ukraine in the second half of the ХІХ – at the beginning of the XX century was not the subject of a holistic historical-pedagogical research. It has been established that at the present stage, the available significant factual material has made it possible to analyze the historical-pedagogical processes of the problem under study, using both historical, regional, personological and gender approaches. The periodization of development of the historiographic base of the study is carried out. The following periods are singled out and characterized: 1) pre-Soviet period (from the middle of the XIX to 1922); 2) Soviet period (from 1922 to 1991); 3) modern period (from 1991 to present). The groups of sources of the investigated problem are outlined: 1) materials of archival funds; 2) published sources of normative-legal character on the issues of women’s gymnasium education development in the North East of Ukraine in the second half of the ХІХ – at the beginning of the XX century; 3) periodicals; 4) scientific sources; 5) memoirs, fiction. The factors of women’s gymnasium education development of the general-state and regional levels are determined, the stages of development of the studied historical- pedagogical phenomenon are distinguished: 1) protogymnasium (1855–1869); 2) reorganization and pedagogization of the educational process (1870–1883); 3) counter-reform (1884–1904); 4) democratization and diversification of women’s gymnasium education (1905–1920). The content of the educational process in women’s gymnasia in the North-East of Ukraine in the second half of the ХІХ – at the beginning of the XX century is characterized. It has been proved that priority attention in the activity of institutions of women’s gymnasium education was given to theoretical and practical; secular and religious; humanitarian, natural science and mathematical components. Extracurricular activities in women’s gymnasia gained significant importance. It has been found out that in 1917–1920 the content of the educational process of women’s gymnasia of the North-East of Ukraine was enriched with Ukrainian-language subjects: Ukrainian language and literature, history of Ukraine and geography of Ukraine.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6003
Appears in Collections:Автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_klochko.pdf451,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.