Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5987
Title: Розвиток професійної компетентності учителя-логопеда закладу дошкільної освіти як умова ефективної організації корекційно-розвивального процесу
Other Titles: Development of Speech Therapist Professional Capacity at Preschool Institutions as an Essential Condition for the Effective Arrangement the Remedial and Developing Process
Authors: Стахова, Лариса Львівна
Stakhova, Larysa Lvivna
Keywords: професійна компетентність
учитель-логопед
розвиток
professional competence
teacher-speech therapist
development
профессиональная компетентность
учитель-логопед
развитие
Issue Date: Nov-2017
Publisher: ПП Медобори-2006
Citation: Стахова, Л. Л. Розвиток професійної компетентності учителя-логопеда закладу дошкільної освіти як умова ефективної організації корекційно-розвивального процесу [Текст] / Л. Л. Стахова // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : збірник наукових праць / за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. – Кам’янець-Подільський : ПП Медобори-2006, 2017. – Вип. 10. – С. 341–351.
Abstract: Стаття присвячена проблемі розвитку професійної компетентності учителя-логопеда закладу дошкільної освіти як однієї з умов ефективної організації корекційно-розвивального процесу. Тенденція збільшення числа дітей з різними мовленнєвими порушеннями визначає потребу у фахівцях, здатних забезпечити кваліфіковану допомогу дітям дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку і консультативну допомогу їх батькам. Професійна компетентність лежить в основі підвищення кваліфікації педагогів і доповнюється методичною, соціальною та особистісною компетентністю. Підвищення кваліфікації педагогів – це постійний процес оновлення професійних знань, умінь і навичок. В сучасних умовах розвитку освіти – це тенденція переходу від знань до навичок і педагогічної майстерності, тому необхідний обмін знаннями, перенесення їх в життєві, робочі ситуації, їх перетворення, тобто впровадження їх у педагогічну практику. Зважаючи на те, що професійна діяльність учителя-логопеда полягає в створенні оптимальних умов для розвитку особистості або відновлення здатності особи з вадами мовлення брати участь в активній соціальній діяльності, потребує пильної уваги завдання відповідності професійної компетентності логопедів закладів дошкільної освіти сучасним вимогам суспільства та освіти.
Статья посвящена проблеме развития профессиональной компетентности учителя-логопеда учреждения дошкольного образования как одного из условий эффективной организации коррекционно-развивающего процесса. Тенденция увеличения числа детей с различными речевыми нарушениями определяет потребность в специалистах, способных обеспечить квалифицированную помощь детям дошкольного возраста с нарушениями речевого развития и консультативную помощь их родителям. Профессиональная компетентность лежит в основе повышения квалификации педагогов и дополняется методической, социальной и личностной компетентностями. Повышение квалификации педагогов – это постоянный процесс обновления профессиональных знаний, умений и навыков. В современных условиях развития образования – это тенденция перехода от знаний к навыкам и педагогическому мастерству, поэтому необходим обмен знаниями, перенос их в жизненные, рабочие ситуации, их преобразование, то есть внедрение их в педагогическую практику. С учетом того, что профессиональная деятельность учителя-логопеда заключается в создании оптимальных условий для развития личности или восстановления способности лица с нарушениями речи участвовать в активной социальной деятельности, требует пристального внимания задача соответствия профессиональной компетентности логопедов учреждений дошкольного образования современным требованиям общества и образования.
The article deals with a problem of speech therapist professional capacity development at preschool institutions as one of the essential conditions for the effective arrangement the remedial and developing process. The growth of children with different language disorders determines the necessity of professionals who are able to provide preschool children who suffer from speech development disturbance with qualified help and to consult their parents. Professional capacity is important for teachers’ further training and it is complemented with methodological, social and personality competences. Teachers’ further training is a constant process of improvement professional knowledge, skills and experience. Nowadays the development of education is a way to move from knowledge to pedagogical mastery. That is why the exchange of experience is needed. We should implement it in reality and performance situations, we should reform it on order to practice it in teaching. Taking into account that the speech therapist professional activity consists in creating optimal conditions for development of the personality or face recovery with speech disturbance for active participating in social activities, we should also pay attention to the problem of correspondence between the professional capacities of speech therapists at preschool institutions and modern requirements of the society and education.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5987
ISSN: 2413-2578
Appears in Collections:Наукові видання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ Камянець-341-351.pdf767,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.