Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5888
Title: Методологічне обґрунтування феномену адаптації студентів до навчання в закладі вищої освіти
Other Titles: Methodological Substantiation оf the Adaptation Phenomenon оf the Students to Study аt а Higher Education Institution
Authors: Кривонос, Ольга Борисівна
Kryvonos, Olha Borysivna
Keywords: адаптація
соціально-педагогічна адаптація
психологічна адаптація
дидактична адаптація
концепція системного розгляду адаптації
біхевіористська теорія адаптації
інтеракціоністська теорія адаптації
психоаналітична теорія адаптації
adaptation
socio-pedagogical adaptation
psychological adaptation
didactic adaptation
concept of systemic adaptation review
behavioral theory of adaptation
interaction theory of adaptation
psychoanalytic theory of adaptation
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Кривонос, О. Методологічне обґрунтування феномену адаптації студентів до навчання в закладі вищої освіти [Текст] / О. Кривонос // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 6 (80). – С. 98–108.
Abstract: Метою статті є аналіз наукового комплексного дослідження системи поглядів на проблему адаптації зарубіжних та вітчизняних учених та виокремлення важливих положень для сучасного соціально-педагогічного трактування цієї проблеми. Представлено адаптацію як стан, у якому потреби індивіда, з одного боку, і вимоги середовища – з іншого, повністю задоволені або як процес, за допомогою якого цей гармонійний стан досягається (біхевіористська теорія), як адекватну продуктивну результативність (інтеракціоністська теорія), як співвідношення змін середовища й особистості (психоаналітична теорія).
The aim of the article is to analyze the scientific complex study of the system of views on the problem of adaptation of foreign and domestic scientists and identification of important provisions for the modern socio-pedagogical definition of this problem. Adaptation is presented as a condition in which the needs of the individual, on the one hand, and the requirements of the environment – on the other hand, are completely satisfied or as a process by which this harmonic state is achieved (behaviorist theory), as an adequate productive effect (interaction theory), as a correlation of changes in the environment and personality (psychoanalytic theory). Domestic scholars consider adaptation of the person not as a simple adaptation to new conditions, but as a complex, contradictory process that includes the moment of activity of the individual and is accompanied by certain changes in its structure. Social adaptation is associated with entering of the individual in a new social environment and means bringing the objective and subjective peculiarities of the individual in accordance with conditions of the changing social environment. Most authors see adaptation as a process of adaptation to different states of the environment, during which new qualities or properties are acquired. It emphasizes the activity of adaptive processes, which constantly accompany human life and contribute to its survival in different conditions. It is important to note that adaptation is associated with many important personality peculiarities, such as cognitive, motivational, and value, which must be taken into account, in particular, when organizing the conditions for the adaptation of students of the first year of study at higher education institutions.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5888
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kryvonos.pdf952,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.