Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5863
Title: Проблема жіночої освіти у вітчизняній педагогічній думці другої половини ХІХ– початку ХХ століття
Other Titles: The Problem оf Women’s Education іn the Domestic Pedagogical Thought оf the Second Half оf the XIX – the Beginning оf the XX Century
Authors: Антонова, Олена
Antonova, Olena
Keywords: педагогічна думка
друга половина ХІХ – початок ХХ століття
«жіноче питання»
жіноча освіта
призначення жінки
pedagogical thought
second half of the XIX – the beginning of the XX century
“women’s issue”
women’s education
a woman’s calling
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Антонова, О. Проблема жіночої освіти у вітчизняній педагогічній думці другої половини ХІХ– початку ХХ століття [Текст] / О. Антонова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 6 (80). – С. 69–78.
Abstract: У статті піддано аналізу публіцистичний доробок окремих діячів громадсько-педагогічного руху другої половини ХІХ – початку ХХ століття щодо «жіночого питання». Публіцистичні праці Х. Алчевської, П. Грабовського, М. Зінченка, М. Пирогова, С. Русової, К. Щепкіної та деяких інших діячів доводили актуальність проблеми реформування жіночої освіти, що, на їх думку, не відповідала запитам суспільства на демократичні та ліберальні перетворення в державі.
The article analyzes the studies of individual figures of the public-pedagogical movement of the second half of the XIX – the beginning of the XX century on the “women’s issue”. The aim of the article is to analyze the views of the representatives of the pedagogical thought of the studied period in the context of relation of women’s education with the needs of social development. Methods of research: general scientific methods: theoretical analysis, generalization, comparison – have been used to make the conclusions; specific scientific methods: personologic-biographical method, textual and retrospective analysis have allowed to analyze literary sources on the research problem. The study of the works of some representatives of the pedagogical thought of the second half of the XIX – the beginning of the XX century (Kh. Alchevska, P. Hrabovskyi, M. Dobroliubov, M. Zinchenko, M. Pirohov, S. Rusova, K. Shchepkina) proved the urgency of the issue of reforming women’s education, which, in their opinion, did not meet the demands of society for democratic and liberal transformations in the state. Unlike the Western European understanding of the problem of “women’s issues” (struggle for provision of women’s political and civil rights), in the Russian Empire, the possibility of its solution was seen in the need to reform the system of women’s education (creation of education institutions for women of all social statuses, the right of women to equal education with men, opening access to higher education, etc.). The progressive part of the intelligentsia of the second half of the XIX – the beginning of the XX century advocated the change in the social status of women. Representatives of public-pedagogical thought believed that a woman could be not only a mother, wife, housewife, she was able to self-fulfillment in other social sectors, for which she also needed decent education. For further study deserves journalistic work on the problem of female representatives with a possible comparative characteristic of the regions of Ukraine, which during the investigated period were part of the Russian and Austro-Hungarian empires.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5863
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Antonova.pdf1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.