Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5834
Title: Философский дискурс хай-тек и необходимость превентивного образования
Other Titles: The Philosophical Comprehension of High-tech and the Necessity of Preventive Education
Authors: Воронка, Р. А.
Voronka, R. A.
Keywords: хай-тек
трансгуманизм
дигитализация
инжиниринг
конвергенция
NBIC
превентивное образование
high-tech
transhumanism
digitalization
engineering
convergence
NBIC
preventive education
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Воронка, Р. А. Философский дискурс хай-тек и необходимость превентивного образования [Текст] / Р. А. Воронка // Філософія науки: традиції та інновації : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: Н. В. Кочубей, В. А. Косяк, Є. О. Лебідь та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 1 (17). – С. 105–117.
Abstract: В статье проанализирована сущность хай-тек – это прогрессивные технологии современности: нано, био, информационно-коммуникативные и когнитивные технологии. Посредством их человек приобрёл реальную возможность перестраивать биокосмос, социокосмос, собственную биогенетическую природу. В силу того, что в настоящее время темпы технологического и научно-технического прогресса высокие, необходимо осуществить переход от системы поддерживающего к системе опережающего образования. Определив в общих чертах будущую организацию общества и необходимые требования к человеку будущего, сформулированы базовые философские принципы опережающего образования: фундаментальность, инновационность, непрерывность, информатизация, компьютеризация и гуманизация.
The article analyzes the essence of high-tech technologies, shows their impact on human being. The principle, "being forms consciousness" for the modern education system is not applicable. A modern education system must be built on a proactive paradigm. Where consciousness acts in the forefront, for adequate adaptation of a person in the modern information society. A special emphasis is placed on the disclosure of the methodological role of the NBIC-convergence complex and its impact on preventive education. And the criteria for a preventive education system are described. Thus, the traditional education system for the information society is not suitable. Consequently, new principles must be introduced into the education system.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5834
Appears in Collections:Філософія науки: традиції та інновації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Voronka R.A..pdf534,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.