Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5682
Title: Повышение эффективности обучения математике посредством взаимосвязанной деятельности на внеурочных занятиях и уроках
Other Titles: Improving the Efficiency of Teaching Mathematics Through Interrelated Activities at the Extracurricular Activities and Lessons
Authors: Прохоров, Д. І.
Prokhorov, D. I.
Keywords: математика
цілеспрямована взаємозв'язок позаурочних занять і уроків
інформаційно-освітні ресурси
методика
інтерактивні форми і методи навчання
mathematics
purposeful relationship extracurricular activities and lessons learned
information and educational resource
technique
interactive forms and methods of teaching
Issue Date: 2016
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Прохоров, Д. И. Повышение эффективности обучения математике посредством взаимосвязанной деятельности на внеурочных занятиях и уроках [Текст] / Д. И. Прохоров // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2016. – Вип. 7/8. – С. 64–71.
Abstract: У статті розглядається проблема підвищення ефективності навчання математики за допомогою використання методики взаємопов'язаного навчання на позанавчальних заняттях і уроках в 7-9 класах. Описано структуру розробленої методики, що включає цілі, доповнене і структуроване зміст позаурочних занять, наповнені математичним змістом і розроблені нові інтерактивні форми, методи і засоби навчання. Автор пропонує використовувати спеціально розроблені комп'ютерні та друковані нові засоби навчання, при цьому взаємозв'язок навчання математики на позаурочних заняттях і уроках забезпечується змістом і способом пред'явлення матеріалів, які спрямовані на розвиток типів математичного мислення учнів, формування конкретних і загальнонавчальних умінь і навичок, підвищення рівнів мотивації навчання і навченості. У статті представлені результати педагогічного експерименту по апробації розробленої методики та її навчально-методичного забезпечення в освітньому процесі.
The article deals with the problem of increasing the effectiveness of teaching mathematics through the use of the developed method of the interconnected training to extracurricular activities and lessons in grades 7-9. We have described the structure of the developed technique, including goals, enlarged and structured content extracurricular activities, filled with mathematical content and developed new interactive forms, methods and means of training. The author suggests using of a specially developed computer and new printed learning tools, and the relationship between teaching mathematics to extra-curricular activities and lessons provided by the content and manner of presentation of materials, which are refer to the development of mathematical thinking of students, formation of specific and general learning skills, increase motivation levels of teaching and training. The article presents the results of pedagogical experiment on approbation of the developed method and its training and methodological support in the educational process on the criteria of enhance the levels of learning motivation and training of students in grades 7-9. The technique, as well as its educational and methodological support, can be used in the educational process of general secondary education institutions, with advanced training of mathematics teachers.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5682
Appears in Collections:Актуальні питання природничо-математичної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Прохоров_Підвищення.pdf676,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.