Розвиток середовищного підходу у вищій освіті в умовах глобальних змін

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття привчена проблемі методології середовищного підходу у вищій освіті. На основі аналізу вітчизняних та зарубіжних наукових публікацій, проектних і звітних матеріалів розглянуто визначення сутності середовищного підходу у вищій освіті, виокремлено етапи його становлення та розвитку. Розкрито тенденції глобальних змін та потреби в актуальних навичках майбутнього. Актуалізовано зміну ролі вищої освіти й тенденції її розвитку. Схарактеризовано особливості середовищного підходу у вищій освіті в контексті глобальних тенденцій: провідні поняття, принципи, методи, ціннісно-цільові орієнтації.
Each stage of society development corresponds to a certain order to the education models in all its spheres. Global trends that change the world do not leave aside the problem of modernizing methodological approaches to the development of socio-pedagogical systems of higher education. The article is devoted to the study of how global changes, tendencies of higher education influence/promote development of an environmental approach as a methodological basis for the transformation of the socio-pedagogical system of the higher education institution, aimed at creating conditions, opportunities, resources for ensuring the quality of higher education of a new level. Analysis, systematization and synthesis of publications allowed revealing the essential characteristics of the environmental approach and the stages of its formation. The result of the work was highlighting periodization of development of the environmental approach in higher education from formation of its prerequisites, identification of the phenomena of the educational and upbringing environment to the definition of the essence of the educational environment of the institution of higher education and the diversity of its types. The study of the project and reporting materials of international agencies, the results of domestic and foreign studies have made it possible to distinguish the directions of global change, trends in the development of national systems of higher education and labor market needs in current skills. In the context of global changes, the environmental approach becomes a strategy for the development of higher education, a method of cognition, and a tool for solving theoretical and practical problems (tasks) of training the new generation of professionals, supporting personal¬ professional success and self-realization of higher education applicants for building a co¬evolution of individual, institutional and social development through transformation of the educational environment of a higher education institution, using its phenomenal opportunities (socio-cultural, educational, informational and resourceful, socio-psychological). The result of the work lies in outlining the characteristics of formation (transformation) of the educational environment of the higher education institution (leading concepts, principles, methods, values-target orientations) in accordance with such global tendencies as integration and internationalization, development of technologies and the need for relevant skills, informatization and development of information-communication technologies, individualization and personalization of education, quality assurance.
Опис
Ключові слова
середовищний підхід, розвиток середовищного підходу, вища освіта, глобальні тенденції вищої освіти, environmental approach, development of the environmental approach, higher education, global trends in higher education
Бібліографічний опис
Полякова, Г. Розвиток середовищного підходу у вищій освіті в умовах глобальних змін [Текст] / Г. Полякова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 4 (78). – С. 186–199.