Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5554
Title: Технологія формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі професійної підготовки (при вивченні педагогічних дисциплін)
Other Titles: Technology оf Forming оf Cognitive Creative Independence оf the Future Foreign Language Teachers іn the Process оf Mastering Pedagogical Courses
Authors: Міхно, Світлана Василівна
Mikhno, Svitlana Vasylivna
Keywords: самостійність
пізнавально-творча самостійність
майбутні учителі іноземної мови
педагогічна технологія
independence
cognitive creative independence
future foreign language teachers
pedagogical technology
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Міхно, С. Технологія формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі професійної підготовки (при вивченні педагогічних дисциплін) [Текст] / С. Міхно // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 4 (78). – С. 145–155.
Abstract: У статті представлено аналіз філософської, психолого-педагогічної та методичної літератури щодо пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів. На основі методу аналізу, синтезу й узагальнення уточнено поняття «пізнавально- творчої самостійності майбутніх учителів», окреслено особливості формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі вивчення педагогічних дисциплін. Розроблено й теоретично обґрунтовано технологію формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі вивчення педагогічних дисциплін та етапи її реалізації. Наведено приклади та розкрито сутність форм і методів навчання, які використовуються на кожному етапі. Практичне значення дослідження полягає у використанні його результатів для оновлення змісту лекційних і практичних занять із педагогічних дисциплін. Перспективними напрямами подальших розвідок визначено обґрунтування та експериментальна перевірка педагогічних умов формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови.
The article reveals analysis of the philosophical, psychological, pedagogical, methodological literature on cognitive creative independence of the future foreign language teachers. The notion "cognitive creative independence of the future foreign language teachers" has been clarified on the basis of analysis and synthesis methods. The peculiarities of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses have been outlined. The notion "pedagogical technology" has been studied and analyzed. The technology of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses has been developed and substantiated, as well as the stages of its implementation. The developed technology of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses has the following stages: professional, motivational, operational and reflective. The learning aids of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses include: problem lectures, heuristic lectures, discussions, interactive research and reflective methods, projects, trainings, etc. The essence of the forms and methods of learning that are used on each stage of the technology is revealed and the examples are given. They are: unusual pedagogical tasks, reflective professional situations, role plays, creative practical tasks, heuristic discussions and lectures. The practical value of research consists in using its results to renew the content of lectures and practical sessions in pedagogical courses. The study does not cover all aspects of the problem under discussion. The further research includes substantiation and experimental verification of conditions of forming of the cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5554
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mikhno.pdf976,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.