Екологічна освіта та виховання в дошкільних дитячих закладах

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Проведено роботу з формування елементів екологічної грамотності у старшій групі дитячого садку. Установлено, що основною метою екологічної освіти має бути формування екоцентричного світогляду, яке б створювало екологічну свідомість, що базується, у свою чергу, на екологічній грамотності всіх соціальних верств населення та всіх його вікових груп. Програми вдосконалення екологічної грамотності в дітей дитячого садка була розроблена у формі проекту «Екологія - в дитячий садок», який переданий керівництву та вихователям дитячого садка № 22 м. Суми. Проект включає в себе: а) правове й педагогічне обґрунтування; б) аналіз стану екологічної освіти та виховання в дитячому садку; в) змістову реалізаційну частину. Реалізація проекту «Екологія - в дитячий садок» була розпочата в лютому 2017 року на базі дитячого садка № 22 м. Суми.
Work was carried out on the formation of elements of environmental literacy in the senior group of kindergarten. It has been established that the main objective of ecological education should be formation of ecocentric worldview, which would create an environmental consciousness, which in turn is based on the environmental literacy of all social strata of the population and all its age groups. Programs for improving the environmental literacy of kindergarten children were developed in the form of the project "Ecology - in kindergarten", which was handed over to the administration and teachers of the kindergarten № 22 in Sumy. The project includes: a) legal and pedagogical substantiation; b) analysis of the state of environmental education and upbringing in kindergarten; c) a meaningful implementation part. The implementation of the project "Ecology in Kindergarten" was launched in February 2017 on the basis of the kindergarten number 22 in Sumy. In general, the activity of the kindergarten number 22 on ecological education and upbringing of children needs to be improved. The preschool education institution is advised to develop and implement a special program on environmental education and upbringing of children. Work on the formation of children in environmental literacy should be comprehensive and include different forms and methods. The main and most effective forms, as shown by experience and literature data, are: a) thematic conversations of ecological content or those that include separate elements of environmental education; b) observation in nature in the process of excursions to the forest, to meadow; c) formation of ecological trails and development of rules of passage along them; d) practical work in the living corner, work on the care of animals and plants; e) practical participation in clearing the territory, collecting garbage; f) competitions "guess the plant", "guess the animal".
Опис
Ключові слова
екологічна освіта, екоцентричний світогляд, антиекологічні рухи, тематичні бесіди, екологічна грамотність, екологічна стежка, живий куточок, ecocentric world view, anti-ecological movements, ecological education, thematic conversations, ecological literacy, ecological trail, living corner
Бібліографічний опис
Онопрієнко, В. Екологічна освіта та виховання в дошкільних дитячих закладах [Текст] / В. Онопрієнко, Е. Походня // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 5 (79). – С. 327–341.