Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5328
Title: Основні структурні компоненти кінезіологічної компетентності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту
Other Titles: The Main Structural Components of the Kinesiological Competence of the Future Specialists in Physical Culture and Sports
Authors: Петренко, Юлія Іванівна
Petrenko, Yuliia Ivanivna
Keywords: професійна підготовка
компетентність
кінезіологічна компетентність
фахівці
фізична культура
спорт
professional training
competence
kinesiological competence
specialists
physical culture
sports
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Петренко, Ю. Основні структурні компоненти кінезіологічної компетентності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту [Текст] / Ю. Петренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 5 (79). – С. 184–199.
Abstract: У даній статті розглядається проблема професійної підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Аналізуються погляди вчених на поняття професійної компетентності та розглядаються основні структурні компоненти кінезіологічної компетентності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Виявлено, що кінезіологічна компетентність у контексті нашого міркування, з одного боку, виступає характеристикою професійної діяльності фахівця, а з іншого - особливістю виконуваної ним професійної діяльності, обумовлює змістову сутність компетентності, задає специфіку складу її компонентів і умов їх формування, але ще потребує уточнення й конкретизації.
In this article the problem of professional training of the future specialists in physical culture and sports is considered. In general, the problem of increasing the effectiveness of professional-pedagogical training of the future teachers of physical education in pedagogical universities remains poorly investigated. At the same time, features of training of the future teachers in higher educational establishments in the field of physical culture and sports are even less studied. The views of scientists on the concept of professional competence of the future specialists in physical culture and sports are analyzed. The aim of the article is defining and theoretical substantiation of the main structural components of the kinesiological competence of the future specialists in physical culture and sports. The main feature of the system of physical education, scientists consider the formation of a holistic person, which involves an active influence not only on its physical potential, but also on consciousness, psyche and intelligence, contributes to the formation of stable positive motivation, value orientations, interests and needs in physical activity and healthy lifestyle. It is found out that kinsiological competence in the context of our reasoning, on the one hand, is a characteristic of professional activity of a specialist, and on the other - a feature of his professional activity, which determines content of the competence, specificity of the composition of its components and conditions for their formation, but still requires clarification and specification. The main directions of professional training of the future specialists in physical culture and sports are reviewed and the effectiveness of professional activity is determined to a large extent by the professional competence of a specialist in physical culture and sports, which is an integrated personality trait of a person who is formed at the educational stage, is finally developed in the process of practical activities and provides a competent approach to the solution of professional tasks, conditions for improvement of the pedagogical activity. Professional training of the future specialists in physical culture and sports must meet the requirements of the logic and methodology of modern science; organically fit into the general theory of the culture of personality and society; give opportunity to set and solve philosophical, cultural, sociological, psychological and pedagogical problems.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5328
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petrenko Yuliia.pdf1,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.