Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5326
Title: Реалізація технології формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі професійної підготовки (при вивченні педагогічних дисциплін)
Other Titles: Implementation of the Technology of Forming of Cognitive Creative Independence of the Future Foreign Language Teachers in the Process of Mastering Pedagogical Courses
Authors: Міхно, Світлана Василівна
Mikhno, Svitlana Vasylivna
Keywords: технологія
майбутні вчителі
заклади вищої освіти
іноземна мова
пізнавально-творча самостійність
педагогічні дисципліни
technology
future teachers
foreign language
cognitive creative independence
pedagogical courses
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Міхно, С. Реалізація технології формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі професійної підготовки (при вивченні педагогічних дисциплін) [Текст] / С. Міхно // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 5 (79). – С. 164–175.
Abstract: У статті на основі методу аналізу, синтезу та узагальнення розкрито сутність поняття «пізнавально-творча самостійність майбутніх учителів іноземної мови» й визначено особливості формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі вивчення педагогічних дисциплін. Розроблено технологію формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі вивчення педагогічних дисциплін, яка містить такі етапи: професійно-мотиваційний, змістово-діяльнісний, особистісно-рефлексійний. Визначено педагогічні умови, які сприяють ефективній реалізації розробленої технології. Розкрито загальні питання підготовки та проведення педагогічного експерименту. На основі методів психолого-педагогічної діагностики, обсерваційних методів, узагальнення та прогнозування, проведено моніторинг сформованості пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі вивчення педагогічних дисциплін та висвітлено його результати, здійснено кількісний і якісний аналіз результатів дослідження з використанням методів математичної статистики. Практичне значення дослідження полягає у використанні його результатів для оновлення змісту лекційних і практичних занять із педагогічних дисциплін. Перспективними напрямами подальших розвідок є виявлення впливу розробленої педагогічної технології на рівень сформованості пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів української мови та літератури.
The article reveals the notion "cognitive creative independence of the future foreign language teachers" and outlines the peculiarities of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses; on the basis of analysis, synthesis and generalization methods. The technology of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses has been developed, as well as its stages: professionally motivational, operational, personally reflective ones. The pedagogical conditions that make implementation of the developed technology effective have been identified. The general issues of preparation and conducting a pedagogical experiment have been uncovered. Using the methods of psychological and pedagogical diagnostics, generalization and prediction the monitoring of formation of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses has been performed and its results have been presented. The diagnostics has identified a range of drawbacks that prevent effective formation of the cognitive creative independence. They are: lack of awareness of the importance of forming of cognitive creative independence, lack of links between practice and theory, inability to find unique approaches, etc. Qualitative and quantitative analysis of the conducted research has been done using the methods of mathematical statistics. The results have shown a significant increase in the level of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses. In the experimental group the highest result has been noted by the motivational criterion, this has proved the effectiveness of the implementation of the set of methodological and learning aids of the technology of forming of cognitive creative independence of the future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses. The study does not cover all aspects of the given problem. Further research includes determination of the influence of the developed pedagogical technology on the level of forming of cognitive creative independence of the future linguists, future Ukrainian language and literature teachers in particular.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5326
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mikhno.pdf989,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.