Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5325
Title: Студент як учасник і суб'єкт освітнього процесу: зміна парадигми в українській освіті
Other Titles: Student as a Participant and Subject of the Educational Process: a Change in the Paradigm
Authors: Міровська, Маріола
Mirovska, Mariola
Keywords: учасники освітнього процесу
студент
викладач
адміністрація
управління якістю
participants in the educational process
student
teacher
administration
quality management
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Міровська, М. Студент як учасник і суб'єкт освітнього процесу: зміна парадигми в українській освіті [Текст] / М. Міровська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 5 (79). – С. 153–164.
Abstract: У статті на основі теоретичного аналізу стверджується важливість перегляду рольових позицій учасників освітнього процесу, зокрема на рівні закладу вищої освіти: студентів, викладачів та адміністрації. Установлено, що наукові здобутки щодо студента, як учасника освітнього процесу, переважно стосуються трьох позицій, а саме: адаптації студента до умов навчання в закладі вищої освіти, системи підтримки студента в закладі вищої освіти та розвитку студентського самоврядування в закладі вищої освіти. Стверджується, що формування позиції студента, як суб'єкта управління закладом вищої освіти, відбудеться за умов посилення акценту на взаємодії в системі «викладач-студент-адміністрація» та перегляду форм роботи зі студентом на основі ствердження позиції його самодостатності й набуття статусу правового суб'єкта з правом волевиявлення та самовизначення.
The aim of the article is to determine in Ukrainian scientific sources the directions of changing the position of a student of a higher education institution in the context of modern challenges and changes in the educational paradigm. Tasks of the study: 1) to carry out search- analytical work in Ukrainian scientific sources on the subject of studying the position of a student in a higher education institution in the context of interdisciplinary knowledge; 2) to highlight the factors that strengthen the position of the student as a participant in the educational process and the subject of management of the institution of higher education. Research methods. In order to conduct research, we relied on the methodology of an interdisciplinary approach. We have chosen the methods of theoretical analysis of Ukrainian literary sources on selected topics in the field of psychology, pedagogy, sociology, law, public administration, etc. The article, based on theoretical analysis, confirms the importance of revising the role positions of participants in the educational process (students, teachers and administration), in particular at the higher education institution level. Consideration of the institution of higher education as an analogue of production, where the educational preparation of the student acts as a product of the educational process and the role of the teacher is interpreted as a bearer and provider of educational knowledge, is considered as the achievement of past historical times in the development of higher education. The transition in higher education institutions to quality management determines creation of a new system of approaches to assessing participants in the educational process. It should be carried out not from the position of users and performers, but from the point of view of the participants in the educational process as subjects of management of a higher education institution. The processes of humanization of education and orientation towards individual development in the conditions of globalization and formation of an information society place emphasis on establishing partnerships between its participants (teachers, students and administration) as a condition and means for achieving a coherent result. It has been found out that scientific achievements of the student as a participant of the educational process mainly concern three positions, namely: adaptation of the student to the conditions of study at the institution of higher education, the system of support of a student in a higher education institution and development of student self-government in a higher education institution. It is stated that formation of a student's position as a subject of management of the institution of higher education will take place under the conditions of strengthening the emphasis on interaction in the "teacher-student-administration" system and the revision of the forms of work with the student on the basis of confirmation of the position of his/her self-sufficiency and acquiring the status of legal subject with the right of expression of will and self-determination.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5325
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mirowska.pdf987,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.