Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5316
Title: Концептуальні підходи до теорії та практики мережування шкіл у США: історичний контекст
Other Titles: Conceptual Approaches to the Theory and Practice of Schools Networking in The USA: Historical Context
Authors: Самойлова, Юлія Ігорівна
Samoilova, Yuliia Ihorivna
Keywords: інноваційна шкільна мережа
мережування шкіл
концептуальні підходи
організаційний підхід
системний підхід
трансформаційний підхід
синергетичний підхід
інтеграційний підхід
США
innovative school network
schools networking
conceptual approaches
organizational approach
system approach
transformational approach
synergetic approach
integration approach
USA
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Самойлова, Ю. Концептуальні підходи до теорії та практики мережування шкіл у США: історичний контекст [Текст] / Ю. Самойлова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 5 (79). – С. 66–78.
Abstract: У статті визначено основні концептуальні підходи до теорії та практики мережування шкіл у США в історичному контексті. На підставі аналізу розвитку інноваційних шкільних мереж дійшли висновку, що на першому етапі можемо розглядати сутність досліджуваного явища в контексті організаційного підходу. Характеристика другого етапу дозволяє говорити про інноваційні шкільні мережі з точки зору системного підходу. А сучасний етап розвитку інноваційних шкільних мереж окреслює особливості їх діяльності в контексті трансформаційного, синергетичного та інтеграційного підходів. Доведено, що визначені у статті концептуальні підходи до теорії та практики мережування шкіл у США в історичному контексті дали змогу більш ґрунтовно розглянути сутність інноваційних шкільних мереж, а також дійти висновку, що такі неієрархічні структури уможливлюють розвиток співробітництва, в основі якого лежить ідея визнання цінності обміну знаннями, поширення й запровадження нових ідей, спільного планування роботи, професійного зростання шляхом навчання, що, у свою чергу, підвищує готовність учителів брати участь в освітніх реформах.
The author of the article defines the main conceptual approaches to the theory and practice of schools networking in the United States in the historical context. Nowadays the network organization, network associations have become dominant in every person's life, as the networks covered most of the spheres of human life - economic, social, and political. In this regard, a concept that reflects the current state of development of society has appeared - a network society. The purpose of the paper is to identify the main conceptual approaches to the theory and practice of schools networking in the USA in the historical context. In order to achieve the purpose of the study general scientific methods have been used, in particular analysis, synthesis, comparison and generalization, and a method of terminological analysis, which allowed defining and characterizing the conceptual approaches to the theory and practice of schools networking. On the basis of the analysis of innovative school networks development, it has been concluded that at the first stage we can consider the essence of the investigated phenomenon in the context of the organizational approach. The characteristic of the second stage allows us to talk about innovative school networks in the context of the system approach. The present stage of the innovative school networks development outlines peculiarities of their activities in the context of transformational, synergetic and integration approaches. It is proved that conceptual approaches to the theory and practice of schools networking in the USA in the historical context defined in the article have allowed considering the essence of the innovative school networks more thoroughly. We have concluded that such non-hierarchical structures make possible development of cooperation based on the idea of recognizing the value of knowledge sharing, dissemination and introduction of new ideas, joint planning of work, professional growth through teaching, which in turn increases the willingness of teachers to participate in educational reforms. The study does not cover all the aspects of the problems outlined. Further studies will be focused on generalization of the positive foreign pedagogical experience of development of the mechanisms for involving civil society organizations and school districts in co-operation with institutions of secondary education.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5316
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ponomarenko.pdf960,12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.