Дослідницький метод: сутність, реалізація

Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ ім. А. С. Макаренка
Анотація
У статті розкривається сутність та особливості використання дослідницького методу навчання в підготовці майбутніх вчителів початкових класів до викладання математики. Наголошується, що реалізація дослідницького методу відбувається через дослідницькі завдання, які повинні не просто складати певну сукупність, а утворювати систему, яка задовольняє ряду дидактичних і методичних показників. Особливістю статті є те, що на конкретному предметному матеріалі продемонстрована реалізація дослідницького методу під час вивчення курсу «Методика викладання математики».
In the article the essence and peculiarities of the research teaching method usage in the training of the future primary school educational specialists to the mathematics teaching is revealed. It is emphasized that the present reforms of the primary education system have influence on the future primary school teachers training so far as they should be ready to the new conditions of the junior schoolchildren teaching. In is revealed that one of the high school educational process modernization directions is the application of the problem teaching technology, especially the research method, to the future primary school teachers' training. The functions of the research method such as the creative activity features forming; the creative knowledge learning organization; mastering of the scientific perception methods in the process of these methods search ensuring; interest and need in the creative activity forming, are ascertained. According to the functions the purpose of the research method is in the organization of the students' searching and creative activity connected with the problems and problem tasks solution organization. It is stated that by means of the research method teaching the instructor systematically advances as a research task problem and the problem tasks and the students through their independent executing fulfil the creative search. It is stressed that the research method realization is the result of the research tasks organised not only as a simple complex but as a system answering number of the didactical and methodical indexes. The research tasks are observed as partial searching tasks which need all or most of all stages of the research process passing as far as their solution integrity ensures the research method functions accomplishment. These stages mean: 1) facts and phenomena observation and study; 2) incomprehensible phenomena, which need investigation, clarification (the problem stating); 3) the hypothesis propounding; 4) the plan of the research composition; 5) this plan accomplishment; 6) the practical conclusions about the gained knowledge applying possibility and necessity. The peculiarity of the article is in the demonstration of the research method realization on the specific subject material during the course “Mathematics teaching technique” learning.
Опис
Ключові слова
проблемне навчання, problem teaching, дослідницький метод, research method, дослідницьке завдання, research task, проблема, problem, проблемна задача, problem task, діяльність студентів, students' activity, майбутні вчителі початкових класів, future primary school teachers, методика викладання математики, mathematics teaching technique
Бібліографічний опис
Васько, О. О. Дослідницький метод: сутність, реалізація [Текст] / О. О. Васько // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014.– №9 (43). – С. 72–79.