Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5067
Title: Теоретичні засади історико-краєзнавчої роботи в системі позашкільної освіти
Other Titles: Theoretical Principles of Historical and Ethnographic Work ІП Out-of-School Educational System
Authors: Пархоменко, Ірина Володимирівна
Parkhomenko, Iryna Volodymyrivna
Keywords: теоретичні засади
позашкільна освіта
система позашкільної освіти
заклади позашкільної освіти
історико-краєзнавча робота
історичне краєзнавство
туристсько-краєзнавча робота
theoretical principles
out-of-school education
out-of-school system
out- of-school establishments
historical and ethnographic work
historical country-study
tourist and ethnographic work
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Пархоменко, І. Теоретичні засади історико-краєзнавчої роботи в системі позашкільної освіти [Текст] / І. Пархоменко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 2 (76). – С. 35–44.
Abstract: У процесі дослідження історико-краєзнавчої роботи в системі позашкільної освіти важливу роль відіграє її теоретичне осмислення та використання історико- педагогічного досвіду. У цьому контексті важливе значення має аналіз наукового знання щодо історико-краєзнавчої роботи, тлумаченням його теоретичного та практичного значення. У статі детально проаналізовано теоретичні засади історико-краєзнавчої роботи в системі позашкільної освіти кінця ХХ - початку ХХІ століття. Також окреслено понятійний аспект трактування термінів «історичне краєзнавство», «позашкільна освіта», «історико-краєзнавча робота» та «туристсько-краєзнавча робота».
The important role in the research process of historical and ethnographic work in the out-of-school educational system plays its theoretical understanding and the use of historical and pedagogical experience. According to this context the analysis of scientific knowledge of historical and ethnographic work, its theoretical and practical meaning is of great value. Ascertaining the basic connotation is the first element of research, the scientific- theoretical background of which is historiographic analysis of certain research problem. The aim of the article is research and analysis of different concepts concerning teachers' and scientists' points of view on such definitions as "historical regional study", "out- of-school education" in the pedagogical and historical sources. The theoretical basis of historical and ethnographic work in the out-of-school education in the end of the XX and beginning of the XXI century is fully analyzed in the article. The connotation of "historical country-study", "out-of-school education", "historical and ethnographic work" and "tourist and ethnographic work". The given recognition and explanation of the term "historical and ethnographic work" according to its versatility and deepness go to the descriptive analysis of some aspects ignoring the basic features of this phenomenon in pedagogy. The definition "historical and ethnographic work" is a derivative from the wide term "historical ethnography" and means organized and controlled by teachers work with children aimed at exploring, saving and reproduction of historical heritage of native land and being a part of tourist and ethnography work in out-of-school establishments. The author of the article proposes to define the historical and ethnographic work in the out-of-school system of education as universal, complex method of upbringing and education in the process of active cognition and researching the certain territory of treaties over time.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5067
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Parkhomenko.pdf892,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.