Концепція професійної підготовки майбутніх фахівців із фізичної терапій, ерготерапії до роботи з відновлення здоров'я спортсменів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті сформульовано й розкрито зміст основних положень концепції професійної підготовки майбутніх фахівців із фізичної терапії, ерготерапії до роботи з відновлення здоров'я спортсменів. Авторами акцентовано увагу на тому, що реалізація цих положень сприятиме підвищенню ефективності професійної підготовки майбутніх фахівців із фізичної терапії, ерготерапії в закладах вищої освіти. Указано, що професійно-кваліфікаційні характеристики майбутніх фахівців із фізичної терапії, ерготерапії є визначальними чинниками їх конкурентоспроможності на національному та міжнародному ринках праці в наданні послуг із відновлення здоров'я спортсменів. Новому українському суспільству потрібні фахівці з фізичної терапії, ерготерапії, які здатні до творчої співпраці в мультидисциплінарній команді фахівців і володіють сучасними інноваційними технологіями у сфері фізичної терапії, ерготерапії.
The aim of the article is to elaborate and theoretically prove the concept of professional training of the future specialists in physical therapy, ergotherapy to work on athletes' health rehabilitation. In order to meet the goal, the following methods of research have been used in the article: analysis and synthesis of psychological and pedagogical, scientific, and reference literature. The authors have formulated and revealed the content of conceptual points of professional training of the future specialists in physical therapy, ergotherapy to work on athletes' health rehabilitation. Namely they state that professional training of the future specialists in physical therapy, ergotherapy should be done under conditions of correlation of higher educational establishments in the field of integration of the international trends of their educational and research functions, which is a preparatory step to higher education globalization. In the context of integration of the national higher education into a single European area, there is a need to broaden educational guidelines in order to provide the subjects of educational process with academic mobility. The system of professional training of the future specialists in physical therapy, ergotherapy must be based on the most effective modern approaches in order to achieve competitiveness of specialists that encompass student-oriented education, self-education and continuous life-long generation of knowledge in the innovational chain: university - technologies - rehabilitation activity. The process of formation of the future specialists in physical therapy, ergotherapy to work on athletes' health rehabilitation must be professionally-oriented and based dual form of education according to bachelor's and master's levels. Optimization of professional training of the future specialists in physical rehabilitation, ergotherapy must be done under conditions of a developed information and communication educational environment within a higher educational establishment. It must also involve the use of Internet-technologies, e-studying and communication networks (global, national, local). A perspective trend for further research is elaboration and theoretical substantiation of the model of professional training of the future specialists in physical therapy, ergotherapy to work on athletes' health rehabilitation.
Опис
Ключові слова
концепція, майбутні фахівці з фізичної терапії, ерготерапії, професійна підготовка, відновлення здоров'я, спортсмени, concept, future specialists in physical therapy, ergotherapy, professional training, health recovery, athletes
Бібліографічний опис
Базильчук, О. Концепція професійної підготовки майбутніх фахівців із фізичної терапій, ерготерапії до роботи з відновлення здоров'я спортсменів [Текст] / О. Базильчук, Л. Сущенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 1 (75). – С. 162–173.