Модель формування пізнавальної мотивації молодших школярів у процесі навчально-пошукової діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена розгляду низки концептуальних положень, що стосуються моделювання формування пізнавальної мотивації молодших школярів у процесі навчально-пошукової діяльності. Методологічну основу становлять теорії наукового пізнання й розвитку особистості. Складовими структурно-логічної моделі стали компоненти пізнавальної мотивації, організація навчально-пошукової діяльності та педагогічні умови формування пізнавальної мотивації учнів, безпосередньо пов'язані з її ефективністю. Перспективи подальших наукових розвідок пов'язані з розширенням вікових меж досліджуваного контингенту та охопленням інших предметних галузей.
The article is devoted to consideration of a number of conceptual positions, concerning modeling of formation of cognitive motivation of the primary school pupils in the process of educational-search activity. The methodological basis is composed by the theories of scientific knowledge and development of the personality. The components of structural and logical model became components of cognitive motivation, organization of educational-search activity and pedagogical conditions of formation of cognitive motivation of pupils, directly connected with its efficacy performance. Structural components of developed model perform the function of attracting primary school pupils to knowledge, mental search, and the achievement of selected target. The successful implementation of the structural and logical model depends on the formation of cognitive motivation with which there appeared necessity: to form pupils' skills of creative learning and application of knowledge in new situations; to attract primary school pupils to master the methods of scientific knowledge; to create conditions for a child feeling of success and positive emotions associated with it; to strengthen the theoretical and practical importance of knowledge acquired; to create conditions for the emergence of conscious cognitive focus on identifying cause-and-effect relations by setting problem. Taking into account the integrated approach, in which motivation is seen as a complex dynamic system, developed pedagogical conditions that will create real opportunities during their integrated use for formation of cognitive motivation of the primary school pupils in the process of educational-search activity: systematic and targeted orientation of primary school pupils and active motivated mastering of the system of knowledge and methods of activities; the application of the research method of education in a combination of individual and group forms of organization of search activity; creation of situations of success in educational-search activity aimed at strengthening of the motivational basis of cognitive activity of the primary school pupils. The prospects for further research relate to the extension of age limits of the studied contingent and coverage of other subject areas.
Опис
Ключові слова
структурно-логічна модель, пізнавальна мотивація, молодші школярі, навчально-пошукова діяльність, принципи, дидактична доцільність, педагогічні умови, позитивні емоції, пізнавальні потреби, цілі учіння, structural and logical model, cognitive motivation, junior schoolchildren, learning-searching activity, principles, didactic expediency, pedagogical conditions, positive emotions, cognitive needs, learning objectives
Бібліографічний опис
Парфілова, С. Модель формування пізнавальної мотивації молодших школярів у процесі навчально-пошукової діяльності [Текст] / С. Парфілова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018 – № 3 (77). – С. 230–239.