Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5011
Title: Фізична активність та мотиваційна спрямованість студентської молоді до занять фізичним вихованням
Other Titles: Physical Activity аnd Motivational Orientation оf Student Youth for Physical Education Classes
Authors: Дух, Тетяна
Dukh, Tetiana
Боднар, Іванна
Bodnar, Ivanna
Дунець-Лесько, Антоніна
Dunets-Lesko, Antonina
Павлось, Ольга
Pavlos, Olha
Лемешко, Вячеслав
Lemeshko, Viacheslav
Keywords: фізична активність
фізичне здоров'я
фізична підготовленість
мотивація
фізичне виховання
студентська молодь
physical activity
physical health
physical preparedness
motivation
physical education
student youth
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Дух, Т. Фізична активність та мотиваційна спрямованість студентської молоді до занять фізичним вихованням [Текст] / Т. Дух, І. Бондар, А. Дунець-Лесько [та ін.]. // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018 – № 3 (77). – С. 67–77.
Abstract: Мета роботи полягала у з'ясуванні мотиваційної спрямованості студентів до фізичного виховання й визначенні рівня фізичної активності. Використано методи теоретичного аналізу літературних джерел та емпіричних даних, соціологічні і методи математичної статистики. Для оцінювання обсягу фізичної активності застосовано Фремінгемську методику. У статті представлено інформацію щодо енергетичних затрат студентів протягом дня. Подано відсоткове співвідношення студентів із різним рівнем фізичної активності. Установлено, що спеціально організованою м'язової діяльністю в загальному обсязі рухової активності протягом дня займаються лише 1,6 % студентів. Результати анкетування показують, що більша частина студентів (64 %) недостатньо мотивована до фізичного самовдосконалення.
The purpose of the work was to find out the motivational orientation of students to physical education and to determine the level of physical activity. Methods of theoretical analysis of literary sources and empirical data, sociological and methods of mathematical statistics are used. In order to find out the level of physical activity and to study the motivation of students to improve physical fitness, we conducted a questionnaire, which covered 398 students of higher education institutions of different specialties (Ivan Franko National University of Lviv, National University of Lviv Polytechnic, Lviv National University of Veterinary Medicine and Biotechnology named after S. Z. Gzhytsky). Framingham method was used to estimate the volume of physical activity. According to the Framingham method, the optimal index of physical activity is 42 points. It provides an opportunity to get complete information on the continuous duration of a particular activity and rest, on the alternation of physical activity of different intensity, on the total duration of various activities and the magnitude of energy costs. Its essence consists in the timing of daily motor activity and evaluation using energy equivalents of the level of motor activity. The article presents information on energy costs of students during the day. The percentage of students with different levels of physical activity is given. According to the results of research, unsatisfactory level of health was established, as a result of low level of physical activity (30,09 points was the daily volume of motor activity). It was found out that only 1.6 % of students are engaged in specially organized muscular activity in the total volume of motor activity during the day. The results of the questionnaire show that the majority of students (64 %) are not motivated enough to physical self-improvement. Only 22 % of respondents have a sufficient level of motivation and a conscious need for physical education classes. The priority motives for physical activity for most students are increased physical fitness (31.7 %) and figure correction (31.9 %). Students are not worried about their physical health because they do not adhere to a hygienically justified norm of motor activity. That is why in physical education there is a contradiction between the level of physical preparedness of students and the level of social requirements.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5011
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dukh.pdf1,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.