Порівняльна характеристика самооцінки здоров’я у студентів та курсантів ВНЗ різного профілю

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У результаті педагогічного експерименту, проведеного за допомогою тестування студентів педагогічного ВНЗ та курсантів льотної академії, було виявлено ставлення молоді до свого здоров'я, визначено наявність рівня культури здоров'я. У більшості студентів та курсантів, які були анкетовані, відзначався високий та достатній рівень культури здоров'я. За допомогою тесту самооцінки здоров'я було виявлено, що у групі студентів більшість стверджувальних відповідей свідчила про наявність перебудови нервово-регуляторних механізмів, що характеризувалося низкою скарг, притаманних вегето-судинній дистонії. У групі курсантів більшість скарг припадало на стан опорно-рухового апарату. Використання в певній послідовності декількох видів анкетування та тестування у процесі навчання може виявити основні проблеми зі здоров'ям сучасної молоді.
Introduction. The urgency of the research is determined by new approaches in modern pedagogy to preserve students' health during their educational activities. In the process of organizing and conducting educational activities, the pedagogical strategy should orient a student on a healthy lifestyle, introducing one into the educational process of health¬saving technologies. The aim of the Study is to ground the necessity of forming an active personal standing for students and cadets for their own health, the importance of in-depth teaching of health-saving technologies in higher education institutions of various profiles, is connected to the young people's health deterioration. Research methods. Pedagogical experiment, students' questioning and statistical processing of received data. Results. As a result of the pedagogical experiment conducted by students in a pedagogical university and flight academy cadets, the youth's attitude to their health was revealed, and presence of a culture of health was determined. Most students and cadets who were questioned showed a high and sufficient level of health culture. Due to the health self¬assessment, it was found out that in the group of students, most of the affirmative responses indicated a restructuring of neuro-regulatory mechanisms characterized by a number of complaints of vegetative-vascular dystonia. In the group of students, most complaints were about the musculoskeletal system. Using in a certain sequence several types of questionnaires and testing in the learning process can reveal the main problems with the modern youth health. Conclusions. In the majority of students and cadets there was a sufficient and high level of health culture, with the help of the self-rating test, it was found out that in a students' group, most of the affirmative responses indicated that there was vegetative-vascular dystonia. In the group of students, most of the complaints involved deviations in the state of the musculoskeletal system. Using in a certain sequence several types of questionnaires and testing in the learning process can reveal the main health problems of student (cadets) youth. Perspectives for further research. In the future, it is planned to present disciplines information potential of the medical-biological profile, life safety, ecology in order to form students' and cadets' active personal standing in the field of education for health improvement skills.
Опис
Ключові слова
анкетування, педагогічний експеримент, захворюваність, моніторинг здоров'я, здоров'язбережувальні технології, оцінка здоров'я, questionnaires, pedagogical experiment, morbidity, health monitoring, health-saving technologies, health assessment
Бібліографічний опис
Бобро, О. Порівняльна характеристика самооцінки здоров’я у студентів та курсантів ВНЗ різного профілю [Текст] / О. Бобро, С. Бондарчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018 – № 3 (77). – С. 16–26.