Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4985
Title: Структура мистецтвознавчої компетентності майбутніх учителів музики початкової школи
Other Titles: Structure of Art Competence of the Future Primary School Music Teachers
Authors: Гаврілова, Людмила
Havrilova, Liudmyla
Орєхова, Валентина
Oriekhova, Valentyna
Keywords: професійна компетентність
мистецтвознавча компетентність
майбутні вчителі музичного мистецтва
професійна підготовка
professional competence
art competence
future music teachers
professional training
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Гаврілова, Л. Структура мистецтвознавчої компетентності майбутніх учителів музики початкової школи [Текст] / Л. Гаврілова, В. Орєхова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 5 (69). – С. 230–240.
Abstract: Стаття висвітлює актуальну проблему сучасної мистецької педагогіки - удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів музики, зокрема вчителів-музикантів початкової ланки освіти. Розкрито сутність мистецтвознавчої компетентності як актуального складника професійної компетентності майбутніх педагогів музичного мистецтва, подано її структуру та запропоновано власне бачення. Автор акцентує на тому, що мистецтвознавча складова професійної компетентності є сукупністю базових знань, сформованих умінь і навичок мистецького виконавства, досвіду оцінної та мистецько-творчої діяльності, емоційно-духовного розвитку особистості. Сформованість мистецтвознавчої компетентності забезпечує володіння ключовими та специфічними знаннями про культуру й різні види мистецтва, а також готовність до успішного здійснення професійної діяльності.
Competence approach has a great potential for professional development of the future music teachers and their successful self-realization in professional activities. The professional level training of the future music teachers is constantly changing and becoming more complex. Art plays an important role in personality development of the primary school music teachers. Analysis of relevant research in music pedagogy (L. Havrilova, A. Kozyr, L. Masol, T. Pliatchenko, A. Rastryhina, R. Savchenko, V. Fedoryshyn) allowed to define a modern interpretation of the music teachers' professional competence. The authors of the article have analyzed the concept of professional competence of the primary school music teachers. It is indicated the importance of art competence as a part of professional competence of the future music teachers' work with children in primary school. The authors' own vision of the definition of art competence is proposed. The structural components of the art competence are identified. This is the purpose of the article. For the study used a range of research methods, including analysis, synthesis, comparison, generalization to study the scientific literature, government documents, and to compare the position of scientists regarding the content of the "professional competence of the future teachers of music" concept. After the study of different theoretical and historical aspects of the future music teachers professional competence, the following definition of the term is proposed. Art competence in the structure of professional competence is special and displays the readiness of the student to investigation, analysis and interpretation of art works; it is the ability to use a systematic historical and theoretical knowledge about the art for the solution of professional tasks. The art competence structure includes the following components: cognitive (art theoretical and historical knowledge), analytical-active (analysis and professional actions), motivation (desire to exercise artistic activities, formation of aesthetic tastes), and reflective- evaluation (the ability to use, evaluate, and improve art skill level). Art competence is not innate and requires formation in the learning process. Modern music teacher needs to be a multi-faceted specialist. He should possess the basic music theoretical and practical knowledge and skills, also navigate in different art areas. Art training of the future primary school music teachers needs to find and use specific teaching methods, including the use of computer technologies, new forms and methods that take into account the specific phenomenon of pedagogical professional competence of the music teachers of primary level education, new organization of the educational process.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4985
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Havrylova.pdf1,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.