Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4972
Title: Сократівська діалогічна евристика та її розвиток у зарубіжній і вітчизняній освіті
Other Titles: Socratic Dialogue Heuristics and its Development in Foreign and Native Education
Authors: Нефедченко, Оксана
Nefedchenko, Oksana
Keywords: сократівський діалог
евристика
евристична освіта
пізнавальні запитання
творче мислення
освітні продукти
Socratic dialogue
heuristics
heuristic education
cognitive questions
creative thinking
educational products
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Нефедченко, О. Сократівська діалогічна евристика та її розвиток у зарубіжній і вітчизняній освіті [Текст] / О. Нефедченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 5 (69). – С. 132–145.
Abstract: У статті здійснено огляд основних ідей і технологій сократівської діалогічної евристики та її розвитку й модернізації протягом останніх століть, особливо в сучасних умовах, коли на зміну традиційній, суто передавальній, антидіалогічнш освітній системі приходить освіта евристична з її пріоритетами пізнавально-творчої діяльності, потужним діалогічним потенціалом. Аналізуються інноваційні ново¬утворення побудованої на сократівському діалозі евристичної освіти, зокрема, виконання й діагностика вільно обраних і значимих для студентів та учнів освітніх продуктів, системне формування вмінь ставити пізнавальні запитання, застосування діалогу в осмисленні й освоєнні текстів лекцій «прямої дії», у розробці і застосуванні діагностичних механізмів для визначення якості основних евристичних продуктів (розповідь, твір, проект, колективна творча справа, дискусія, диспут тощо). Сокра¬тичний діалог у сучасному його тлумаченні є першоосновою творчого мислення учнів і педагога, перетворює монологічний, репродуктивний процес навчання в пізнавально- творчу, діалогічну, конструктивну, креативну, тобто евристичну діяльність.
This article provides an overview of the main ideas and technologies of Socratic dialogue heuristics and its development and modernization in the last century, especially in modern conditions. Nowadays, heuristic education with its priority of cognitive and creative activity and strong dialogic potential comes to replace the traditional, purely transmitter, anti-dialogic educational system. New innovative creations built on the Socratic dialogue heuristic education are analyzed, including performance and diagnostics of freely chosen and meaningful for students and pupils educational products, system developing of abilities to put educational questions, the use of dialogue in understanding and mastering the texts of lectures of "direct action", sections of textbooks, in the development and application of diagnostic mechanisms for determining the quality of basic heuristic products. Socratic dialogue in its modern interpretation is a fundamental principle of creative thinking of students and teachers, turns monological, reproductive educational process into cognitive and creative, dialogic, constructive, creative heuristic activity. Dialogic education in western education and philosophical discourse goes beyond the teaching of science and is considered in the context of "global society", "risk society", "society global networks". All these models of postindustrial society are based on the assumption of continuity and effectiveness of communications. Dialogic and heuristic Science Education interprets global education and global educational practices as polylogue in which information is often transformed not in new information, but vital meanings, thus requiring responsible attitude both to the selection of its content and its impact on people in teaching and intercultural relations. Today, more than ever timely the thought of Socrates and his followers is perceived that only through a constant search for the right answers to the questions a person stimulates a birth and development of creative thinking, and using heuristic dialogue we can create a deeper understanding of complex ideas than memorizing information. One of the most important functions of a teacher who uses advanced heuristics is encouraging the student to ask questions all the time of solution. In the correctly selected questions prior knowledge is already existed which is needed to solve this problem. However, only inquisitive, interested teacher who constantly improves himself can be named Socratic teacher. Such pedagogue during the dialogue provides a transition from old to new knowledge, from the famous to the unknown. This transition reflects the student's creative work, which is an integral part of teaching heuristic.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4972
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nefedchenko.pdf910,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.