Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4968
Title: Корекція психомоторного розвитку дошкільників зі зниженим зором під час музичного виховання
Other Titles: Correction of Psychomotor Development of Preschool Children with Reduced Vision During Musical Education
Authors: Бондаренко (Картава), Юлія Анатоліївна
Bondarenko (Kartava), Yuliia Anatoliivna
Keywords: музична діяльність
музичне виховання
дошкільники зі зниженим зором
психомоторика
розвиток, корекція
інклюзивна освіта
musical activity
musical education
preschool children with reduced vision
psychomotor
development
correction
inclusive education
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Бондаренко (Картава), Ю. Корекція психомоторного розвитку дошкільників зі зниженим зором під час музичного виховання [Текст] / Ю. Бондаренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 5 (69). – С. 77–89.
Abstract: У статті автором висвітлено корекційний вплив на порушені компоненти психомоторного розвитку дітей дошкільного віку зі зниженим зором у процесі музичного виховання. Констатувальна діагностика виявила низку порушень у музично-руховій активності, просторовій організації танцювального руху, координації рухів, координації рухів із мовленням, які визначено об'єктами корекції. З метою подолання виявлених порушень у компонентах психомоторного розвитку у статті подано корекційно-розвивальні завдання та розкрито методичні шляхи їх реалізації. У результаті корекційних зусиль відбулися якісні позитивні зміни в усіх досліджуваних компонентах, що доводить ефективність обраних корекційних впливів. Актуальним є запровадження окреслених шляхів корекції психомоторного розвитку в умовах інклюзивного навчання й виховання дітей зі зниженим зором під час музичної діяльності.
In the article the author highlights the corrective effect on the violated components of psychomotor development of preschool age children with reduced vision in the process of musical education. In order to obtain the results of the study, a number of methods were used: analysis, systematization, generalization of psychological and pedagogical literature, pedagogical experiment with ascertaining and forming stages and statistical checking. Stating diagnostics has revealed a number of violations in musical and motor activity, spatial organization of the dance movement, coordination of movements, coordination of speech movements, which are determined by the objects of correction. The author presents correction-development tasks and reveals methodological ways of their realization in the direction of overcoming the highlighted violations due to the introduction of specific methods, techniques, means of musical education. Important in the process of this activity appeared the sensory-perceptual development in various types of musical activity, which envisaged the involvement in the work of stored analyzer systems: auditory, visual, motor-kinesthetic, and others. Importance was given to the development of residual vision, its functions (eye-motor mechanism, tracing functions, deep vision, eye-measure, color vision, etc.). In order to strengthen the correctional effectiveness of musical education, corrective exercises have been introduced: rhythmic, musical logo-rhythmic, horizontal rhythmic plastic, musical therapy. As the result of corrective efforts, there were qualitative positive changes in all of the studied components of psychomotor development, which proves the effectiveness of the selected corrective effects. Children with reduced vision became more active, tried to keep the trajectory of motion on a conditional straight line, learned to distinguish clearly the directions of space and move in accordance with them, improve the quality of walking, coordinated interaction of movements with their hands and feet with tempo-rhythmic agreement with music and speech, etc. Relevant is the introduction of the above mentioned ways of correction of psychomotor development in the conditions of inclusive education and upbringing of children with reduced vision during musical activity.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4968
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bondarenko.pdf1,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.