Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4656
Title: Усвідомлення інтеграційних процесів фактурної організації засобів музичноі виразності як фактор розвитку і становлення аналітичних навичок у процесі роботи над музичним матеріалом
Other Titles: Understanding оf Integration Processes оf Textural Organization оf Means оf Music Expressiveness аs аn Indicator оf Development аnd Formation оf Analytic Skills іn the Process оf Work with Music Material
Authors: Калустьян, Олександр
Kalustian, Oleksandr
Keywords: комплементарність
диференціація
типологія
інтеграція
моделювання
фактурний комплекс
архітектоніка
взаємодія
систематизація
complementarity
differentiation
typology
integration
design
textural complex
architectonic
interaction
systematization
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Калустьян, О. Усвідомлення інтеграційних процесів фактурної організації засобів музичноі виразності як фактор розвитку і становлення аналітичних навичок у процесі роботи над музичним матеріалом [Текст] / О. Калустьян // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 3 (67). – С. 198–209.
Abstract: У пропонованій статті ми розглядаємо звукові музичні комплекси як кінцевий продукт структурної організації моделі за результатами співвідношення загально-фактурних процесів у контексті сукупності компонентів композиторської техніки на рівні інтеграційних варіантів взаємодії засобів музичної виразності. Така постановка питання вимагає розуміння комплементарного принципу часової організації музичного матеріалу у площині метро-ритмічних показників та звуковисотного узгодження елементів музичної мови, що дає можливість усвідомити значення інструктивно-нормативних положень синтезу вертикалі відповідно до конкретних ситуацій.
This article regards polystructural peculiarities of textural complex which is the result of variant interaction of means of music expressiveness according to their classificational definition and the influence of the final result of sounding of various compositions written for concrete music instruments, instrumental ensembles, orchestras, genre varieties of vocal music and works connected with textural technology of organization of music material, which corresponds to the set task of solution of the question of development and formation of professional level of textural thinking. It creates conditions fo r stage-by-stage understanding of processes beginning with system analysis of individual peculiarities of means of music expressiveness, variants of their interaction and concrete textural embodiment in accordance with development in time and single-moment sounding. The formation of professional perception in the direction of vision and understanding of system organization of music material on the level of complementary principles and methods of analysis of unification of component elements of the music expressiveness means in the context of typology of textural generalization gives the possibility to understand structural tendencies of material, peculiarities in genre and style signs, varieties of textural organization on the level of embodiment of methodological regulations of pedagogical activity as well as in the process of solution of creative tasks. The vision of retrospective peculiarities of textural organization, concretization of internal-textural integration processes, understanding of the influence of conceptual trends of development of composer's technique, mastering the technology of formation of normative-traditional textural complexes play a leading role in the development and formation of structural-system analytic skills. In the process of work it is necessary to take into consideration standard principles of organization as well as modern achievements of music science. It gives the possibility to orientate independently in questions of traditions and innovation using in practice the vision of stage-by-stage process of development of constructive objective laws of technology of textural organization of material. In conformity with the complex of knowledge which is formed on the unity of musicaltheoretic, professional-creative and professional-methodological principles precise interaction of demands of educational process connected with understanding of material in the context of main complex-systematic of stage-by-stage aspects is provided. It is concentrated in the schematic understanding of abstract-conceptional generalization, in the vision of structural and vector directions given in the logically formed textural structures which are the result of successive-historical processes of appearance of objective laws in the progression of quantitative growth of the basis of normative regulations. The indicated criteria stimulate analytic activity and deepen research creating conditions fo r appearance of innovational tendencies of perfection educational-methodological process in consistency of assimilation of informational-instructive material that corresponds to the level of modern professional demands on acquiring the final result of special training.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4656
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kalustian.pdf175,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.