Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4630
Title: Innovative Technology оf Training оf the Future Teachers оf Fine Art
Other Titles: Інноваційна технологія підготовки майбутніх вчителів образотворчого мистецтва
Authors: Руденко, Іраїда
Rudenko, Iraida
Keywords: візуальний конспект
майбутні вчителі образотворчого мистецтва
педагогічні практики
художньо-педагогічні технології
активні форми і методи підготовки
visual note
future teachers of fine art
teaching practice
artistic and educational technologies
active forms and methods of training
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Rudenko, І. Innovative Technology оf Training оf the Future Teachers оf Fine Art [Текст] / І. Rudenko // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 3 (67). – С. 97–106.
Abstract: Актуальність статті обумовлена недостатньою поінформованістю майбутніх учителів образотворчого мистецтва з проблеми реалізації педагогічних інновацій. Її ціль полягає в розкритті змісту інноваційної технології підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва, характеристиці її етапів, виявленні активних форм і методів підготовки. Для розкриття цілі було використано такі теоретичні методи дослідження, як аналіз, класифікація, систематизація й узагальнення педагогічно-методичних джерел. Емпіричний метод дозволив у процесі педагогічного спостереження та інтерв'ювання зробити висновки щодо якісних змін рівнів засвоєних теоретичних знань і вмінь та практичних навичок.
The article deals with the content of innovative technology of the future teachers of fine art, characteristics of its stages, identifying of active forms and methods of training. The author underlines that relevance of this problem has determined the insufficient knowledge of the future teachers of fine art about the implementation of pedagogical innovations. To find out the objectives the author used theoretical methods such as analysis, classification, systematization and generalization of pedagogical and methodological sources. The empirical method allowed to conclude about qualitative changes in the levels of theoretical knowledge and practical skills based on teacher observation and interviewing. Active forms consist of lectures (meeting, press conference, and scientific workshop), practical sessions (training, modeling lessons) and interactive methods such as individual assignment, explanatory and illustrative scribing, fishbone diagram, clustering, comparative analysis, synthesis, research method, heuristic discussion, educational requirement. The proposed innovative technology of training of the future teachers of fine art can be useful to modernize professional training of the future teachers of fine art in the artistic and pedagogical faculties of higher education institutions, in a system of postgraduate teacher's education, for heads of hobby groups and methodologists of fine art. Also this technology will assist to write methodological textbooks and recommendations for students and teachers of university. Further research is required to determine the potential of artistic and educational technologies in order to train future teachers of fine art.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4630
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rudenko.pdf142,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.