Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4564
Title: Стратегії держави в підготовці науково-педагогічних кадрів нової генерації
Other Titles: State Strategy for Training Research and Educational Personnel of New Generation
Authors: Пшенична, Любов Василівна
Pshenychna, Liubov Vasylivna
Keywords: розвиток науки і освіти
науково-педагогічні працівники
магістратура
аспірантура (ад'юнктура)
докторантура
вчені звання
наукові ступені
наукові дослідження
фундаментальні науки
методологія
прогнозування та визначен¬ня перспектив
пріоритетні напрями розвитку наукової думки
наукові школи
освітньо- наукової програми
здобувачі наукового ступеня доктора філософії
доктора наук
development of science and education
research and educational personnel
master education
doctoral school
post-doctoral school
academic titles
scientific degrees
research
fundamental sciences
methodology
foresight and determining the prospects
priority directions of scientific thought development
research groups
educational and research programs
Doctor of Philosophy candidates
Doctor of Science candidates
Issue Date: 2016
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Пшенична, Л. Стратегії держави в підготовці науково-педагогічних кадрів нової генерації [Текст] / Л. Пшенична // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 8 (62). – С. 198–212.
Abstract: Визнано, що однією з найважливіших умов розвитку освіти і науки є вдосконалення системи підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів. В Україні створена й успішно функціонує система їх підготовки, яка здійснюється відповідно до Законів України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про наукову та науково- технічну діяльність», постанов Кабінету Міністрів України, наказів Міністерства освіти і науки України з даних питань. Підготовка науково-педагогічних кадрів України в галузі вищої освіти спрямована на: формування кадрового та інтелектуального потенціалу відповідно до критеріїв та вимог надання освітніх послуг у сфері вищої та післядипломної освіти; досягнення лідерських позицій на ринку вищої освіти; формування потужного наукового викладацького потенціалу.
It is generally recognized that improvement of the system of training of research and educational personnel is essential for the development of education and science. The system of specialists' training is established and currently functions successfully in Ukraine, the training is carried out in accordance with the Laws of Ukraine "On Education", "On Higher Education", "On Science and Scientific and Technology Activities", Resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine, Orders of the Cabinet of Ministers of Ukraine related to the issue under consideration. This painstaking and significant work involves higher educational establishments, academies, research institutes and industries. Training of research and educational personnel for Ukrainian higher education is aimed at formation of human resources and intellectual potential according to criteria and demands for providing educational services in the sphere of higher education and in-service training; reaching major positions on higher education market; formation of powerful scientific teaching potential. Student research creates the foundations for scientific search and discoveries. Engaging students in active creative search in university research group is one of the main conditions for improving professional training and the first step in choosing scientific trajectory of their future career. Master level education is an integral component of multistage system of education and one of the forms of training scientific, research-educational and managerial staff. Its primary aim is to train professionals with profound theoretical and field-specific knowledge, who master methods and means of research, the ability to perform research, pedagogical and managerial work efficiently and independently. Nevertheless, doctoral and postdoctoral level of education is the main form of training of scientific and research personnel, namely Doctor of Philosophy candidates and Doctor of Science candidates; it has proved its effectiveness in Ukraine over the years. The authority of researcher is determined by the results of his/her work, erudition and qualification: broad and profound knowledge of the field-specific disciplines, as well as interdisciplinary sciences; creative skills in theoretical and experimental work, and the level of qualification of research personnel is determined by scientific degrees and titles. Scientific degrees are conferred and titles are awarded in accordance with the clear protocol set by government; the procedure involves complex and serious process, which is based on foresight of possible changes in the structure of research work, constant improving of content, methods and forms of education and is continual.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4564
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pshenychna.pdf893,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.