Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх авіаційних фахівців як психолого-педагогічна проблема

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті проведено аналіз наукової психолого-педагогічної літератури щодо педагогічних умов формування професійної компетентності, зокрема в майбутніх фахівців в умовах сучасної підготовки в авіаційних ВНЗ. Виділено суттєві ознаки педаго¬гічних умов. Уточнено поняття педагогічних умов формування професійної компетент¬ності майбутніх авіаційних фахівців. Охарактеризована професійна підготовка майбутніх авіафахівців як педагогічний процес. Висвітлено ключові компетентності та компоненти готовності майбутніх авіафахівців до професійної діяльності.
In the article the analysis of scientific psycho-pedagogical literature is conducted in relation to the pedagogical conditions of forming professional competence of the future aviation specialists in terms of modern training in aviation institutions of higher education. Ensuring the safety of aviation flights with the rapid development of air transport put forward new requirements to the air specialists, the main of which is professional competence. Preparation of the future air specialists engaged in training aviation institutions of higher education, have properly prepare its graduates for the future professional activity. The purpose of the article is a study of scientific opinion on the pedagogical conditions of forming professional competence of the future aviation specialists in modern aviation training institutions of higher education. Research methods: theoretical - analysis, systematization and generalization of data of psycho-pedagogical literature to determine the status elaborated above mentioned problems. It is distinguished substantial features of pedagogical conditions. The concept of pedagogical conditions of forming professional competence of the future aviation specialists as the complex of external and internal, objective and subjective factors, that contribute to effective and efficient construction of the educational process taking into account necessities, interests and personality capabilities for effective professional activity in the capture of knowledge, abilities and skills. It is described professional training of the future air specialists as pedagogical process. The concept "professional competence of the future specialists of aviation industry" is a quality multicomponent complex characteristic of preparedness of a specialist for professional work in aviation. The key are described competence and components of readiness of the future air specialists to professional activity, namely: for the future specialists of aviation industry consider fundamental pedagogical conditions: reflection of the future air specialists as precondition to self-regulation; self-control and self¬perfection of the future air specialists; integration of various disciplinary subjects cycles. Under the terms of today's latest technologies, integration, individualization and differentiation of studies in close cooperation the teacher and the student may achieve the goal of studies - professional competence training of a specialist. The grounds of pedagogical conditions of forming professional competence of the future aviation specialists and perspectives of the further work in the process of study of natural sciences are considered.
Опис
Ключові слова
педагогічні умови, педагогічний процес, авіафахівець, професійна компетентність, професійна підготовка, готовність, діяльність, pedagogical conditions, pedagogical process, air specialist, professional competence, professional training, readiness, activity
Бібліографічний опис
Коваленко, О. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх авіаційних фахівців як психолого-педагогічна проблема [Текст] / О. Коваленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 8 (62). – С. 136–147.