Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4538
Title: Особливості формування іншомовної компетентності магістрантів технічних спеціальностей
Other Titles: The Peculiarities of Forming Foreign Language Competence of Master's Students in Engineering
Authors: Ставицька, Ірина
Stavytska, Iryna
Keywords: компетентність
іншомовна компетентність
мультимедіа
мультимедійні засоби
магістрант
машинобудування
спеціальність
дистанційний курс
Moodle
competence
foreign language competence
multimedia
Master's student
Mechanical Engineering
specialty
distance course
Moodle
Issue Date: 2016
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Ставицька, І. Особливості формування іншомовної компетентності магістрантів технічних спеціальностей [Текст] / І. Ставицька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 9 (63). – С. 161–172.
Abstract: У статті розглянуто питання, пов'язані з особливостями підготовки магістрантів машинобудівних спеціальностей у технічному університеті. Досліджено компетентнісний підхід до підготовки фахівців технічної галузі. Уточнено сутність поняття «іншомовна компетентність магістрантів». Визначено педагогічні умови формування іншомовної компетентності магістрантів машинобудівних спеціальностей засобами мультимедіа, до яких належать взаємозв'язок гуманітарних і фахових дисциплін у професійній підготовці магістрантів; професійно-технічна та наукова спрямованість вивчення іноземної мови; поєднання в освітньому процесі засобів мультимедіа із традиційними формами навчання; інтенсифікація самостійної роботи студентів у процесі навчання за дистанційними курсами.
The aim of the article is to study issues related to the characteristics of training Masters of mechanical engineering specialities at the technical university. A competency- based approach to training specialists of technical field is considered. The testing methodology of formation of foreign language competence of Master's students in Mechanical Engineering by means of multimedia is improved: its criteria, indicators, and levels of development are identified. The concept of «foreign language competence» is defined. The model of formation of foreign language competence of Master's students in Mechanical Engineering is elaborated. The pedagogical conditions of formation of the foreign language competence are determined. They comprise the interrelationship of the humanities and professional disciplines in the training of Masters' students, vocational and academic orientation of foreign language learning, the combination of multimedia with traditional forms of studying, intensification of students' independent work by means of distance learning. The main results of the research have been put into practice in foreign language teaching of Master's students in Mechanical Engineering at technical universities. The author describes issues related to the characteristics of training Masters of mechanical engineering specialities at the technical university. Mechanical engineering industry has a number of problems and needs for upgrading and introducing new technologies. Competence approach is at the heart of the development of education standards. Application of the competency approach to developing industry standards should lead to the formation of new diagnostic tools with the transition from knowledge to assess competency assessment and determine the level of competency as a whole. The current state of development of the mechanical engineering industry is described and statistics is given. A competency based approach to training specialists of technical field is considered. The features of modern information and communication technologies and ways of their practical application are studied. The capabilities of Moodle to improve the teaching of foreign languages are described. It is established that providing of distance education is the most immediate and effective way to increase the intellectual potential of society and to accelerate the process of Ukraine's transition to the information society. High-quality distance learning course promotes student interest in the learning process, enhance his cognitive activity, development of creative abilities.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4538
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Stavytska.pdf915,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.