Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4534
Title: Теоретичні передумови розвитку культури здоров'я педагогів
Other Titles: Theoretical Aspects of the Teachers' Health Culture Development
Authors: Прийменко, Лариса Олександрівна
Pryimenko, Larysa Oleksandrivna
Keywords: здоровий спосіб життя
культура здоров'я
освітній процес
педагогічні умови
професійна діяльність
професійна підготовка
culture of health
healthy lifestyle
educational process
pedagogical conditions
professional activities
professional training
Issue Date: 2016
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Прийменко, Л. Теоретичні передумови розвитку культури здоров'я педагогів [Текст] / Л. Прийменко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 9 (63). – С. 117–126.
Abstract: Метою нашого дослідження є розкриття теоретичних аспектів розвитку культури здоров'я педагога як компонента професійної діяльності. У роботі розкрито сутність і багатофункціональна специфіка феномену «культура здоров'я педагогів». Визначено організаційно-педагогічні умови, які цілеспрямовано забезпечують вплив на ціннісно-мотиваційний, когнітивно-компе- тентнісний і дієво-практичний компоненти культури здоров'я як складової частини професійної культури педагога. Доведено, що в професійній діяльності культура здоров'я педагога виступає як одна з ознак його готовності до діяльності зі збереження і зміцнення здоров'я учнів. Формування культури здоров'я педагогів необхідно здійснювати на всіх етапах професійної підготовки у вищому педагогічному навчаль¬ному закладі шляхом впливу на когнітивно-інтелектуальну, ціннісно-мотиваційну і дієво-практичну сфери особистості, що становлять цілісність феномена здоров'я (духовно-моральне, психічне, фізичне, соціальне, емоційне, репродуктивне тощо).
The learning of scientific literature of the research problem showed the need of education sector in the field of highly qualified specialists who are capable of social adaptation and creative fulfillment based on saving high efficiency. Today the teacher is an example of a healthy lifestyle for those who study and is the bearer of a culture of health, which he intended to transmit to the younger generation. The culture of health as an integral characteristic of the personality and behavior and activity of the teacher is an indication of his general cultural development and at the same time - a component of his professional culture. Based on the above mentioned, the purpose of our study is creation of a culture of health as a component of teacher profession. The nature and multi-functional specificity of the phenomenon of "culture of health educators" are investigated in this paper as a component of professional culture that reflects the scientifically based and the experience of a healthy lifestyle is proved with the traditions of the nation that the teacher as his bearer passes to the younger generation in their professional activities. The organizational and pedagogical conditions are defined to ensure meaningful impact on the value-motivational, cognitive competence and effectively practical components of the culture of health as part of the professional culture of the teacher, that is self-test diagnostics of the health and the culture of health of the teachers; information support of continuing education of teachers in the field of health culture; personal self¬organization of the teacher in a healthy lifestyle based on awareness of health as a value; interaction of the educational process on the basis of a healthy lifestyle; complex of medical and health conditions of health care of the teacher. It is proved that the culture of teacher's health in the professional activity is a sign of his readiness to activities to preserve and improve the health of students. Creation of the teacher's culture of health should be carried out on all stages of training in higher pedagogical institution by influencing the cognitive-intellectual, motivational and value- effective and practical areas that make up the integrity of the phenomenon of health (spiritual, moral, mental, physical, social, emotional, and reproductive etc.). This work allows concluding that the problem is urgent in modern education and requires further research. As a professional teacher's health is not given appropriate attention it is necessary to develop appropriate health-preservation methods and their practical implementation in the educational process of training teachers.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4534
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pryimenko.pdf915,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.