Сучасні інновації в підготовці фахівців напряму землевпорядкування в університетах республіки Польща

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті представлено сучасні інновації в підготовці фахівців напряму землевпорядкування в університетах республіки Польща. Метою статті є з'ясування засад упровадження інновацій у підготовці фахівців напряму землевпорядкування в Польщі. У процесі написання статті був використаний системний підхід, логічний метод дослідження та аналіз психолого-педагогічної, науково-технічної літератури. Установлено, що сучасними інноваціями є методи електронного навчання, відкриття нових курсів і напрямів підготовки, які дозволять модернізувати вітчизняний навчальний процес, а викладачам підвищити ефективність використання інформаційних технологій. Подальші дослідження спрямовані на вивчення можливостей підвищення ефективності занять із фахових дисциплін у процесі професійної підготовки майбутніх землевпорядників українських вишів шляхом упровадження інновацій.
The article presents current innovations in training specialists of land management direction in the universities of Poland. The purpose of this article is to clarify the principles of innovation in training experts of land management in Poland. In the process of writing the article was used a systematic approach and methods of research, such as logical and of psychological-pedagogical, scientific-technical literature' analysis. It is established that modern innovations are: e-learning, opening of new courses and training areas that will modernize the national educational process, while teachers enhance the effectiveness of using an information technology. New educational program of the Studio "E¬Land Management" provides the combination of the main objectives of the land management programme and GIS, and contains three groups of modules. As an example of an innovative project is "eco city", that is a comprehensive and contemporary perspective on the learning process in the field of development of urban areas, forming the environmental and civic awareness of young people and education ability to use effect on the development of their own city. Practical classes provide students with a chance for practical implementation of the tasks related to spatial economy and sustainable development, which implies the optimal proportions between the various components of the environment and human activities. The basis of practice is communication exercises, which require dissolving situational and design tasks in small groups. Implementation of e-learning is e-learning programmes and platforms. An example of such platform is the platform "Pegaz" at the Jagiellonian University, which is based on the Moodle system. The platform provides a repository of training materials, website testing knowledge and means of communication; contains presentations of lectures and exercises, compulsory and optional bibliography, reference for the exercises (for doing them), includes didactic materials for the distance learning. Further research is directed at studying the efficiency of training professional disciplines in the process of professional training of the future land managers of all Ukrainian universities, through adopting some innovation.
Опис
Ключові слова
інформаційно-комунікаційні технології, цифрові інновації, освітня програма, е-землеустрій, геоінформаційні системи, метод проектів, геодезичний дизайн, е-навчання, information and communication technologies, digital innovation, educational program, e-land management, geographic information systems, project method, e-learning
Бібліографічний опис
Русіна, Н. Сучасні інновації в підготовці фахівців напряму землевпорядкування в університетах республіки Польща [Текст] / Н. Русіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 9 (63). – С. 3–12.