Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4522
Title: Монтессорі-освіта: актуальність, тенденції та перспективи розвитку
Other Titles: Montessori Education: Relevance, Trends and Prospects
Authors: Родненок, Марина
Rodnenok, Maryna
Keywords: Монтессорі-педагогіка
Монтессорі-освіта
Монтессорі- терапія
Монтессорі-метод
головні фактори методу
багаторесурсність
діти з порушеннями розвитку
трансформація
Montessori pedagogy
Montessori education
Montessori therapy
Montessori method,
main factors of method
many resources
children with disabilities
transformation
Issue Date: 2016
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Родненок, М. Монтессорі-освіта: актуальність, тенденції та перспективи розвитку [Текст] / М. Родненок // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 10 (64). – С. 279–290.
Abstract: У статті представлено результати теоретичного аналізу загальної та спеціальної психолого-педагогічної, медичної й науково-методичної літератури на предмет дослідження унікальних можливостей використання альтернативної педагогічної системи М. Монтессорі як інтегративної педагогіки; як основи сучасної цілісної концепції нейропсихологічної корекції; як Монтессорі-терапевтичної технології; як нейрофізіологічного фундаменту навчання та діагностичного інструменту. Виявлено, що базові принципи та елементи, які врегульовують дану систему, у результаті використання в якості коригувальних дій з метою усунення або послаблення конкретних порушень дитини, зазнали певної трансформації. Цьому перетворенню сприяє й потужний рост сучасних нейронаук, завдяки чому метод наукової педагогіки М. Монтессорі отримав здатність реалізовувати свій багаторесурсний потенціал і зайняв гідне місце в світовій педагогічній практиціXXI століття.
The purpose of the article is to study the potential of Montessori pedagogy as the basis of new technologies and approaches depending on the specific needs of children with different educational opportunities. Methods: bibliographic search, system-structural, historical retrospective. Scientific method of M. Montessori pedagogy has completely different structure comparing with traditional pedagogy. Developed basic philosophy and empirical research are the basic components of this method. This method shows a surprising unity with relevant contemporary ideas and technologies that dominate in the neurobiology, neurophysiology and neuropsychology areas and in evolution of neuroscience realize powerful potential. The article presents the results of theoretical analysis of general and special psychological, educational, medical, scientific literature on the subject of study unique possibilities of using alternative educational system of M. Montessori as integrative pedagogy in the field of joint training and education of children with different educational opportunities; as the basis of modern concepts of holistic neuropsychological correction; a modern perspective of Montessori therapeutic technologies for medical, psychological and pedagogical children rehabilitation. It is proved, that the basic principles and elements that regulate this system were transformed, because of the use of a corrective action for the disappearance or weakening of violations of the child transformed. This transformation contributes powerful growth of modern neuroscience, so M. Montessori method of scientific pedagogy helps to realize its rich resource potential and have a central place in the global teaching practice XXI century. However, a set of basic principles and elements of the educational system M. Montessori always grouped around three "major factors" (E. Stendinh), which form the basis of the method, namely the identity of the child - prepared environment - teacher- mentor, which are equal pedagogical subjects of the process. Separation of the main factors of pedagogical M. Montessori system have the same subjective approach ideas. Unique subjects of pedagogical activity and educational interaction found the child and the teacher, but in this triad of attributes subjectivity acquire material objects that form the basis of specially designed Montessori educational environment.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4522
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rodnenok.pdf594,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.