Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4478
Title: Міжнародний досвід підготовки експертів у сфері забезпечення якості вищої освіти
Other Titles: International Experience оf External Experts Training іn Quality Assurance
Authors: Воробйова, Оксана
Vorobiova, Oksana
Keywords: якість вищої освіти
акредитаційні процедури
акредитація
експерти з оцінки якості
підготовка експертів
забезпечення якості
higher education quality
accreditation procedures
accreditation
quality assessment experts
training experts
quality assurance
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Воробйова, О. Міжнародний досвід підготовки експертів у сфері забезпечення якості вищої освіти [Текст] / О. Воробйова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 4 (68). – С. 236–249.
Abstract: У межах даної статті розглянуто та проаналізовано міжнародний досвід підготовки зовнішніх експертів у сфері забезпечення якості вищої освіти й розроблено рекомендації для вдосконалення української системи підготовки експертів. На основі проведеного аналізу визначено, що необхідно розробити та законодавчо закріпити нормативно-правові акти, що регулюють порядок і процедури проведення підготовки до навчання зовнішніх експертів; розробити навчально-методичні рекомендації щодо проведення програми підготовки експертів, використовуючи новітні практичні методи навчання – problem based learning та case studies; застосовувати практико-орієнтований підхід; використовувати інформаційно-комунікативні технології при проведенні навчання експертів. Запропоновані рекомендації сприятимуть розвиткові й удосконаленню системи підготовки експертів з оцінювання якості вищої освіти та акредитації, підвищенню якості експертизи та оцінки вищої освіти в Україні.
The article presents an analysis of international training programs in the field of quality assurance in order to determine and justify recommendations for the development and improvement of training of Ukrainian specialists in the field of higher education quality assessment and accreditation. The basis for the implementation of the research goal is to use methods such as logical, descriptive (studied international experience of trained experts), comparison (mapped trained experts in different countries), analysis (analysis of the basic principles for the preparation of experts), synthesis (defined practices and applied aspects of the process of training experts), generalization (implementation of the features of training experts in the development of information and communication technologies), analytical (recommendations for solutions weave and improvement of training experts in Ukraine). The introduction of leading European practice is the basis for the development and improvement of training of external experts who evaluate the quality of higher education in Ukraine, and to develop accreditation procedures and ultimately improve the quality of higher education. Based on analysis of the European practice of training foreign experts in the field of quality assurance the following recommendations for the development and improvement of training of experts in Ukraine can be formulated, namely: to develop regulations governing the procedures and conduct training of experts on quality assurance; training of experts should be done regularly and have clearly defined terms of training completion; differentiated training programs for beginners and expert training of leading experts; use of information and communication technologies during the training of experts (the study of theoretical material – introducing distance learning); the practice-oriented approach: practical part of learning is up to 50 % of the total training; develop training and guidelines for the implementation of the training program for experts using the latest teaching practices (problem based learning and case studies); provide training in large (lecture character) and small (detailed analysis of complex situations and decision-making) groups; use leading world experience, inviting international experts. The proposed recommendations will facilitate the development and improvement of training of experts on quality assessment and accreditation of higher education, improve the quality of examination and evaluation of higher education in Ukraine.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4478
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vorobyova.pdf709,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.