Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4408
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБосенко, Анатолій Іванович-
dc.contributor.authorBosenko, Anatolii Ivanovych-
dc.date.accessioned2018-04-02T12:45:04Z-
dc.date.available2018-04-02T12:45:04Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationБосенко, А. Контроль адаптаційних можливостей школярів на заняттях з футболу у процесі фізичного виховання [Текст] / А. Босенко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 4 (68). – С. 35–48.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4408-
dc.description.abstractЗа даними показників надповільної біоелектричної активності головного мозку (омега-потенціалу) й варіабельності серцевого ритму, як критеріїв адаптаційних можливостей центральної нервової та серцево-судинної систем, вивчено функціональний стан і термінові реакції школярів-хлопчиків 13–14 років при заняттях футболом у процесі фізичного виховання. Установлено рівні мобілізації функціональних резервів, які характеризують фізіологічну «ціну» адаптації дитячого організму відповідно до спрямування й величини фізичних навантажень. Показано, що при їх неадекватності у процесі навчально-тренувального заняття реєструються різке збільшення індексу напруги (у 8–10 разів) та глибоке зниження омега-потенціалу (понад 50 %), що свідчить про перенапруження регуляторних механізмів адаптації.uk_UA
dc.description.abstractThe present research involves 19 pupils of the 6–8th grades, going in for football extracurricular activities for 90 minutes three times a week, who have been examined here. The monitoring of schoolchildren’s adaptive abilities has been carried out at definite periods of the lessons differentiated into three types of orientation – moderate, average and competitive intensity. According to the values of superslow bioelectrical brain activity (omega-potential) and variability of heart rate, being the criteria of central nervous and cardiovascular system, the current functional states and urgent reactions of pupils, boys, aged 13–14, have been studied at the football lessons within the physical training process. There has been determined personal and group levels of functional reserves mobilization, characterizing the physiological “value” of children’s organism adaptation due to the amount of physical loading intended. It has been found out that training lessons with moderate and average intensity among the majority of pupils are accompanied with optimal shifts of registered indexes of central nervous and cardiovascular system. The physical loadings of high intensity conducted in the circumstances of increased motivation (competitions) are characterized by greater stability of physiological processes regulation mechanisms and by a relatively high rate of rehabilitation. It has been revealed that inadequate physical loadings in the process of learningtraining lesson result in registered pupils sharp increase of tension index (in 5–8 times) and deep decrease of omega-potential (more than 50 %), which gives evidence of regulatory mechanisms of adaptation overstrain. One can assert that the use of omega-potential dynamics and heart rate variability data on various stages of educational process and at any particular lesson allows to obtain objective information about adaptive abilities of pupils doing sports and to implement control (correction) over physical training of schoolchildren. Prospects of the further researches consist in expanding the contingent of pupils by age and sex signs identifying features of the formation and development of Adaptive possibilities for sports, means and methods of physical education schoolchildren and athletes.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherСумДПУ імені А. С. Макаренкаuk_UA
dc.subjectшколяріuk_UA
dc.subjectфізичне навантаженняuk_UA
dc.subjectзаняття футболомuk_UA
dc.subjectадаптаційні можливостіuk_UA
dc.subjectнадповільні біоелектричні процесиuk_UA
dc.subjectсерцевий ритмuk_UA
dc.subjectschoolchildrenuk_UA
dc.subjectphysical loadinguk_UA
dc.subjectfootball lessonsuk_UA
dc.subjectadaptive abilitiesuk_UA
dc.subjectsuperslow bioelectrical processesuk_UA
dc.subjectheart rateuk_UA
dc.titleКонтроль адаптаційних можливостей школярів на заняттях з футболу у процесі фізичного вихованняuk_UA
dc.title.alternativeМonitoring оf Schoolchildren’s Adaptive Abilities аt the Football Lessons іn the Process оf Physical Traininguk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc37.037:37.091.212-055.15+611.81uk_UA
dc.identifier.orcid0000-0003-3472-0412-
dc.identifier.doi10.24139/2312-5993/2017.04/035-048-
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bosenko.pdf618,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.