Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4362
Title: Методика стимулювання гіперкомпенсації порушень
Other Titles: Methodology of Stimulation of Disorders Overcompensation
Authors: Золотарьова, Тетяна Вікторівна
Zolotarova, Tetiana Viktorivna
Keywords: синергетика
евристика
гіперкомпенсація
система «дефект»
система «особистість»
synergetics
heuristics
overcompensation
system “defect”
system “personality”
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Золотарьова, Т. Методика стимулювання гіперкомпенсації порушень [Текст] / Т. Золотарьова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 9 (73). – С. 141–152.
Abstract: У статті пропонується евристично-синергетична медико-психолого-педагогічна методика стимулювання гіперкомпенсації порушень. В основі даної методики лежать принципи синергетики, теорія функціональних систем П. К. Анохіна, теорія Л. С. Виготського про зони розвитку та компенсаторні процеси в системі «особистість», принцип «завтрашньої радості» А. С. Макаренка, гештальтпсихологія. У методиці стимулювання гіперкомпенсації порушень застосовуються синергетичні методи прямої гіперкомпенсації – способи стимулювання власної діяльності людини, спрямованої на процес самоорганізації системи «особистість», результатом якого є надзвичайно високий рівень розвитку мінімум двох підсистем системи «особистість» і утворення між ними горизонтальних зв’язків, що стають обхідним шляхом для встановлення взаємозв’язку менше розвинених підсистем системи «особистість», у яких за даних умов неможлива самоорганізація.
In the article the heuristic-synergetic medic-psychological-pedagogical method of stimulation of disorders overcompensation is offered The synergetic methods of disorders direct overcompensation are used in the methodology. The methodology has propedevtical stage and five basic stages. During the preparatory stage arises the system of intercommunications between the active subsystems of the first signal system of participants of overcompensatory process. As a result of realization of the first basic stage of work every participant of the overcompensatory process reveals an insufficiently well developed subsystems B and D of the system “personality”. These subsystems can not be self-organized, there are appropriate subsystems B and D of the system “defect”. Subsystems B and D can not set between itself horizontal intercommunications through the greatest levels of the development as a result of presence between them subsystem C of the system “personality” of lower level of development, which has the appropriate subsystem in the system “defect”. In the issue of realization of the second basic stage of work the person reveals subsystems A and E of the system «personality» with the higher level of development, which would be related with subsystems B and D of the system «personality» with the lower level of development. In consequence of realization of the third basic stage of work the participants of overcompensatory process create complex image of itself with the higher level of development of subsystems A and E of the system “personality” and with intercommunications between them. On the fourth basic stage of work the person determines the way of overcompensation and will realize it: using the created complex image as attractor, the person carries out the process of overcompensation impossible of self-organization of subsystem B and D of the system “personality” to self-organization of subsystem A and E of the system “personality” to achieve its zone of the nearest progressive development. On the fifth basic stage of work, using the created synsense image as attractor, the participants of overcompensatory process continue to carry out the work, beginning on the fourth basic stage to achieve with subsystem A and E of the system “personality” to zone of the actual progressive development. The methodology is instrumental in forming in person the skills to set intermediates and ultimate goals correctly, to overcome difficulties, which arise in the process of reaching the goal. Healthy persons, persons with bad eyesight and dull hearing, persons with easy mental retardation and delay of psychical development, persons with child’s cerebral palsy can use this methodology.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4362
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zolotaryova.pdf993,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.