Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4289
Title: Основні поняття дослідження та концептуальні засади професійної підготовки фахівців із кібербезпеки
Other Titles: Basic Concepts of Research and Conceptual Bases for the Cybersecurity Specialists Training
Authors: Бистрова, Богдана
Bystrova, Bohdana
Keywords: ІТ-галузь
кіберзагрози
кібератака
кіберпростір
кіберзахист
інформаційна безпека
кібербезпека
кібербезпекова політика
фахівець із кібербезпеки
концептуальні засади
IT-industry
cyber-threats
cyber-attack,
cyberspace
cyber-defense
information security
cybersecurity
cyber-spam policy
cybersecurity specialist
conceptual framework
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Бистрова, Б. Основні поняття дослідження та концептуальні засади професійної підготовки фахівців із кібербезпеки [Текст] / Б. Бистрова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 8 (72). – С. 58–70.
Abstract: Мета статті – публікація результатів дослідження щодо стану процесу професійної підготовки фахівців із кібербезпеки у США. Застосовано теоретичні методи дослідження педагогічних праць. У статті обґрунтовано концептуальні засади підготовки фахівців із кібербезпеки та схарактеризовано нормативно-правові засади щодо галузей знань і спеціальностей, за якими у США здійснюються підготовка й підвищення кваліфікації фахівців із кібербезпеки. Описано виділені ключові терміни та подано їх тлумачення з метою конкретизації й уточнення їх сутнісних значень. Практичне значення дослідження полягає у формуванні уяви про концептуальні засади та термінологічне наповнення навчальних програм з підготовки фахівців із кібербезпеки, які є предметом наших подальших наукових розвідок.
The purpose of the article is to present the results of studies due to the training process of specialists in cybersecurity in the United States. The article substantiates the conceptual bases for the training of specialists in cybersecurity and characterizes the legal principles relating to disciplines and specialties for which the United States have lead preparation and upgraded the skills of cybersecurity experts. Key terms have been described, identified and their interpretation with the objective of a concrete definition and specification of their essential values are presented. The conducted research of American experience of professional training in the field of cybersecurity bachelor’s degree will enable to determine the possibilities of its progressive ideas implementation into higher education of Ukraine. In particular: improvement of industry standards for cybersecurity bachelor’s degree; providing the information support of Internet resources; development and improvement of the content of curriculum and educational programs for training bachelors of cybersecurity; improvement of the educational and methodological implementation; advanced study of foreign experience. The successful implementation of reasonable opportunities will promote professional training of national experts in the field of cybersecurity, accelerate the process of reforming of the national higher education system, convergence of the international educational standards, and ensure its competitiveness in today’s job market. The successful implementation of reasonable opportunities will promote professional training of the national experts in the field of cybersecurity, accelerate the process of reform of the national higher education system, convergence of the international educational standards, and ensure its competitiveness in today’s job market. The practical significance of the research is to form an idea of the conceptual bases and terminology of the curriculum for training specialists in cybersecurity, which are the subject of our further research.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4289
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bystrova.pdf1,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.