Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4245
Title: Моніторинг сформованості професійно-педагогічної культури майбутнього фахівця фізичного виховання та спорту у процесі професійної підготовки
Other Titles: Monitoring of Professional-Pedagogical Culture Formation of the Future Physical Training and Sport Specialist in the Process of Professional Training
Authors: Іваній, Ігор Володимирович
Ivanii, Ihor Volodymyrovych
Keywords: професійна придатність
професійно-педагогічна культура
майбутній фахівець фізичного виховання та спорту
науково-методичне забезпечення
моніторинг
критерії
показники
методи діагностики
professional suitability
professional-pedagogical culture
future physical culture and sport specialist
scientific-methodological supply
monitoring
criteria
indicators
methods of diagnostics
measuring of educational technologies effectiveness
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Іваній, І. Моніторинг сформованості професійно-педагогічної культури майбутнього фахівця фізичного виховання та спорту у процесі професійної підготовки [Текст] / І. Іваній // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 7 (71). – С. 59–69.
Abstract: Розглянуто моніторингову складову багатокомпонентної системи науково-методичного забезпечення формування професійно-педагогічної культури майбутнього фахівця фізичного виховання та спорту у процесі професійної підготовки, що являє собою комплексну складноструктуровану технологію. Затверджується необхідність обліку в підготовці студентів професійної придатності до професійно-педагогічної діяльності, на основі якої формується професійно-педагогічна культура майбутнього фахівця. Запропоновано сукупність критеріїв і показників, методи діагностики рівнів сформованості означеного особистісного феномену, визначено організаційно-експериментальну базу розробленої системи.
The article is devoted to the monitoring component of multicomponent system of scientific-methodological supply of professional-pedagogical culture formation of the future physical training and sport specialist in the process of professional training, which is a complex structured technology that includes conditions, objects, criteria, indicators, methods of diagnostics, and stages of monitoring. It has been offered to use category “professional suitability”, which is understood as dynamic, relatively stable, optimal level of combining biologically and socially preconditioned premise of a personality, which are necessary for successful professional activity in physical culture and sport sphere as the initial characteristic in formation of professional-pedagogical culture of the future physical training and sport specialist. Content of professional suitability of physical training and sport specialist comprises professional-pedagogical direction of a person, mental, physical (general and special physical) suitability, individual-psychological peculiarities of a personality. We have singled out professionally preconditioned peculiarities of professional suitability of the future specialist which take into consideration important qualities of a specialist. It has been shown, that on the basis of professional suitability of a student in the process of education competence (knowledge in the broad sense) is forming, in the process of professional activity in higher educational establishment and after higher school stage “professionalism” (skills in broad sense) and “professional skills” are forming as phenomena of high level of professional-pedagogical culture of physical training and sport specialist. On the basis of consideration of peculiarities and interdependence of components of professional-pedagogical culture of physical training and sport specialist we have developed the complex of criteria, indexes and methods of diagnostics for measuring levels of formation of studied personal phenomenon. We have proposed value motivational, gnostic-cognitive, activity procedural, creative criteria which act as characteristics of measurement, number measuring of which are indicators. Represented criteria and indicators give opportunity to realize monitoring of professional-pedagogical culture formation of the future physical training and sport specialist in the context of professional training of higher educational establishment which is understood as methodological apparatus of diagnostics which contains valid, reliable methods which serve as the basis for identification of quantity and quality characteristics of studied phenomenon.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4245
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ivanii.pdf895,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.