Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4210
Title: Zastosowanie metody rytmiki w edukacji muzycznoruchowej tancerzy. Refleksje z własnych doświadczeń w pracy na kierunku taniec w akademii humanistyczno-ekonomicznej w łodzi
Other Titles: The Use оf Rhythmics іn Music-Movement Training оf Dancers: from тhe Experience іn тhe Sphere оf «Dance» іn тhe Humanistic аnd Economics Academy іn Lodz
Використання ритміки в музично-руховій підготовці танцівників: з досвіду роботи на напрямі «Танець» у Гуманістично-економічній академії міста Лодзь
Authors: Пастернак, Анетта
Pasternak, Anetta
Keywords: ритміка
концептуальні засади
авторська програма музично-рухової підготовки танцівників у вищій школі
класичні ритмічні вправи
Польща
rhythmics
conceptual framework
an author’s program of musical-rhythmic training dancers
classic rhythmic exercises
Poland
Issue Date: 2014
Citation: Пастернак, А. Використання ритміки в музично-руховій підготовці танцівників: з досвіду роботи на напрямі «Танець» у Гуманістично-економічній академії міста Лодзь [Текст] / А. Пастернак // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2014. – Вип. 1–2 (3–4). – С. 114–125.
Abstract: У статті доведено доцільність музичної підготовки танцівників у вищій школі засобами ритміки. Визначено головні цілі й концептуальні засади ритміки Е. Жак-Далькроза в контексті роботи з хореографами. Презентована авторська програма музично-рухової підготовки танцівників. Висвітлено програмні інновації, що полягають у поєднанні класичних ритмічних вправ з адаптованими завданнями стосовно музичнорухового опанування основних метро-ритмічних одиниць, залежностей між ними та поліметрії.
The author of the article proves the feasibility of musical training dancers in high school by means of rhythmics, which is traditionally used in Poland in the choreographers the main goals and objectives of basic rhythmics of Émile Jaques-Dalcroze are identified, among which are: knowledge and understanding of music, education auditory sensitivity and a sense of rhythm, the formation of skills to interpret music with expressive body movements associated with the acquisition of the ability to spontaneously express own experiences and emotions. The author’s program of musical-rhythmic training dancers in the Humanities and Economics Academy of Lodz is presented. It has been shown that an exercise in rhythmics allows the dancers to form a complex of essential physical, mental and intellectual qualities. The considerable importance is attached to the formation of an instant resp onse to pathogens and the ability to concentrate, as well as the improvement of memory and analytical skills. The program is aimed at improving the perception, deepening sensibility, the formation of the unity of mental and physical of the future dancers. In view of the group nature of occupation and constant interaction an ability to work in a group, to empathize and to transmit a single musical emotion is formed which is so important for the future professional careers. Creative nature of rhythmics stimulates the ability to think imaginatively and to implement expressive utterance using motor plastics which plays an essential role in the preparation of dancers.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4210
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pasternak.pdf564,16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.