Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4095
Title: Теоретико-методичні основи вивчення творчої спадщини Миколи Леонтовича на заняттях з хорового аранжування
Other Titles: Theoretical-Methodological Foundations of Studying Creative Heritage of Mykola Leontovych at Choral Arrangement Classes
Authors: Карпенко, Євген Віталійович
Karpenko, Yevhen Vitaliiovych
Keywords: Микола Леонтович
хорове аранжування
хорова оркестровка
підголосковий виклад
імітаційна поліфонія
аналіз
синтез
Mykola Leontovych
choral arrangement
choral orchestration
presentation
imitation polyphony
analysis
synthesis
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Карпенко, Є. В. Теоретико-методичні основи вивчення творчої спадщини Миколи Леонтовича на заняттях з хорового аранжування [Текст] / Є. В. Карпенко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 2 (10). – С. 125–133.
Abstract: У статті розглядаються питання актуальності вивчення творчості видатного українського композитора Миколи Леонтовича. Здійснюється спроба доведення важливості усвідомлення студентами значення новаторських досягнень композитора як в історичному аспекті, так і для сьогоденного етапу розвитку українського хорового мистецтва. Вивчення особливостей формоутворення, гармонії та мелодійного розвитку хорових голосів здатне підвищити рівень майстерності майбутніх хорових диригентів-аранжувальників. Запропоновані методи вивчення творів М. Леонтовича, які, на думку автора, можуть сприяти вдосконаленню навчального процесу на заняттях із хорового аранжування.
The article discusses the relevance of studying the work of the outstanding Ukrainian composer Mykola Leontovych. An attempt is being made to justify the importance of students’ understanding of the innovative achievements of the composer both in the historical aspect and for the present stage of the development of Ukrainian choral art. The study of the peculiarities of shaping, harmony and melodic development of choral voices can improve the level of mastery of the future choral conductors-arrangers. Methods for studying the works of Leontovych are suggested, which, in the author’s opinion, can contribute to the improvement of the educational process at choral arrangement classes. It is concluded, that the study of Leontovych’s works in choral arrangement with the intensification of the educational process is relevant and important. Future choirmaster must realize the historical significance of the composer’s creativity, and his place in the present Ukrainian choral culture. The perfection of Leontovych’s works can only be known by carefully studying them. The first stage in the study of Leontovych’s works is observation. The interest in studying the creative heritage of the coryphaeus of choral music cannot be found in those who has been little acquainted with his work. Students should understand that attention to Leontovych and his legacy of both theoreticians and practitioners is due to the perfection of musical presentation, the logical development of the material, vivid imagery, and interesting musical solutions. Researchers pay attention to choral orchestration, which is characteristic of the best works of the composer. Careful study of the creative work of Leontovych should become the school, without which it is impossible to educate a serious specialist.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4095
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karpenko_Teoretyko-metodychni.pdf541,1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.