Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4085
Title: Порівняльний аналіз моделей хореографічного виховання (європейський досвід)
Other Titles: Сomparative Analysis of Сhoreographic Education Models (European Experience)
Authors: Криворотенко, Анастасія Юріївна
Kryvorotenko, Anastasiia Yuriivna
Прилуцька, О. О.
Prylutska, O. O.
Keywords: хореографічне виховання
майбутній учитель
хореографії
бакалавр мистецтва
магістр мистецтва
Варшавський музичний університет імені Фредеріка Шопена
Музично-мистецький приватний університет м. Відня
Австрійський приватний університет Антона Брукнера у Лінці
Консерваторія музики і танцю Трініті Лабан у Лондоні
Університет Центрального Ланкаширу у Великобританії
choreographic education
future choreography teacher
bachelor of arts
master of arts
Frederic Chopin Warsaw Music University
Vienna University of Music and Arts
Anton Bruckner Austrian Private University in Linz
Triniti Laban Conservatory of Music and Dance in London
University of Central Lancashire in the UK
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Криворотенко, А. Ю. Порівняльний аналіз моделей хореографічного виховання (європейський досвід) [Текст] / А. Ю. Криворотенко, О. О. Прилуцька // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 2 (10). – С. 28–37.
Abstract: Метою статті є порівняльний аналіз моделей підготовки хореографів у європейських країнах. У процесі дослідження проблеми застосовувалися методи компаративного аналізу, синтезу й узагальнення. У статті проаналізовано моделі хореографічного виховання європейських вищих навчальних закладів. Деякі особливості фахової підготовки майбутнього хореографа у європейських університетах можна запозичити та адаптувати до освітнього процесу українських закладів вищої освіти. Перспективою подальших наукових розвідок є аналіз моделей хореографічного виховання у Сполучених Штатах Америки.
The purpose of the article is a comparative analysis of the models of choreographer’s preparation in the European countries. Methods of comparative analysis, synthesis and generalization were applied in the process of studying the problem. Models of choreographic education in some European higher education institutions are analyzed in the article. Masters-graduates from the Frederic Chopin Warsaw Music University receive the qualification and pedagogical competence for holding classes in Emile Jacques-Dalkrose’s method at all levels of musical education, and in higher education institutions for teachers, such as: universities, higher pedagogical schools and academies of physical education. Institution of Dance Arts at the Anton Bruckner Austrian Private University in Linz offers a thorough professional choreographic preparation, as the institution combines the artistic and pedagogical qualification for its students. Choreography course at the Vienna Music and Arts University consists of two independent professional courses: stage dance (modern and classical dance) and choreographic education (high school of modern dance). Trinity Laban Conservatory of Music and Dance in London is one of the leading centers in Europe for the training of professional artists of modern dance. The Dance School is a creative and cosmopolitan community of performers, choreographers, teachers, designers and researchers, and internationally recognized as a leader in contemporary art. At the University of Central Lancashire in UK, a bachelor’s degree in the field of choreography can be completed for three years. The training program prepares students for work in creative, educational and public organizations. The practical significance of the study is some of the features of the future choreographers’ preparation in European universities that can be borrowed and adapted to the educational process in Ukrainian institutions of higher education. Therefore, education institutions of artistic orientation in the EU set a priority task to form a holistic creative individuality who has the ability to express him/herself in collective activity, and does not lose his/her creative face in the crowd. These specialists can build an updated creative society in modern conditions. The prospect of further research is the analysis of models of choreographic education in the United States of America.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4085
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kryvorotenko_Prylutska.pdf549,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.