Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3929
Title: Этнолингводидактическая культура учителя: праксеологический аспект формирования
Other Titles: Ethnolinguodidactic Culture of Teacher in the Praxeological Measurement
Authors: Семеног, Олена Миколаївна
Semenoh, Olena Mykolaivna
Keywords: будущий учитель-словесник
лингвометодическая подготовка
этнолингвопедагогика
этнолингводидактическая культура
праксеологический подход
концепт
Future Teachers of the Ukrainian Language and Literature
linguistic and methodological preparation
ethnolinguopedagogy
ethnolinguodidactic culture
Praxeological approach
concept
Issue Date: 2018
Citation: Семеног, Е. Этнолингводидактическая культура учителя: праксеологический аспект формирования [Текст] / Е. Семеног // Актуальные проблемы организации обучения в высшей и средней школе : монография / общая редакция проф. Михайличенко О. В. – Саарбрюккен : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2018. – С. 98–128.
Abstract: В статье обозначены отдельные аспекты формирования етнолингводидактической культуры будущих учителей-словесников в процессе лингвометодической підготовки на праксеологических началах. Важность эффективной профессиональной деятельности актуализирует целесообразность праксеологические ориентированного интегрированного модуля. Цель модуля - расширить представление студентов о национальной специфике языковой картины мира, взаимосвязь языка и культуры, народной культуре как о объект этнолингвистики, развитие этнолингвистики в Украине и за рубежом, способствовать формированию умений этнолингвистического анализа текстов при преподавании учебных предметов в общеобразовательном учреждении. Акцентировано внимание на понятиях «этнолингвистика», «этнолингвопедагогика», «этнолингводидактика». Етнолингводидактическая культура рассматривается как одна из составляющих педагогической культуры учителя-словесника и проявляется во владении фундаментальными знаниями языка и литературы в сочетании с традициями национального воспитания, в умениях использовать этнолингвистический материал в образовательной деятельности с целью формирования общечеловеческих, морально-этических ценностей. Праксеологический подход предложено применять в процессе продуктивной речевого взаимодействия с целью подготовки совместных этно-, социолингвистических проектов. В основу преподавания модуля положен программные требования к социо-, этнокультурного компонента обучения украинскому языку в старшей школе, который реализуется в системе учебных тем по этно, социолингвистике, лингвокультурологии, лингвокраеведению, лингвопраксеологии, которые отражают национальную культуру украинского народа, сосредоточивают внимание на гражданском и патриотическом воспитании, ценностях и нормах поведения; ответственности за свои поступки и межличностные отношения. Исследование концепта «труд» в направлениях значений «труд - благо, добро»; «труд - «здоровье», «труд - вдохновение, внутренняя красота человека, духовное богатство, саморазвитие человека» отображает национальную культуру украинского народа, процессы языкотворчества и речепродуцирования личности и в контексте формирования этнолингводидактической культуры будущего учителя предполагает широкий круг знаний общефилологического, общекультурного характера, истории родного языка в тесном сочетании с историей культуры, психологии этноса, глубокое понимание языка фольклора, художественной литературы.
The article outlines some aspects of the ethnolinguodidactic culture formation through the process of linguistic and methodological preparation of future teachers of language studies at the educational level “Master of Future Teachers of the Ukrainian Language and Literature”. The importance of effective professional activity updates the expediency of praxeologically oriented integrated module. The aim of the module is to broaden students’ perceptions about national specifics of the world language picture, the interconnection of language and culture, folk culture as an object of ethnolinguistics, the development of ethnolinguistics in Ukraine and abroad. Also article aim is to contribute the development of ethnolinguistic analysis of texts skills while teaching professional subjects in a general education institution. The article deals with the concepts of ethnolinguistics, ethnolinguopedagogy, ethnolinguodidactics. Ethnolinguodidactic culture is considered as one of the components of the pedagogical culture of the teacher-translator and is manifested in the possession of the fundamental knowledge of language and literature in conjunction with the traditions of national education. Praxeological approach is proposed to be used in the process of productive linguistic interaction with classmates and teachers in order to prepare joint ethno-, sociolinguistic projects. The basis of teaching the module is the program requirements for the socio-ethno-cultural component of teaching Ukrainian at the elementary school, which is being implemented in the system of educational themes in ethno-sociolinguistics, linguistic culture, linguistics, linguistic and psychology, which reflect the national culture of the Ukrainian people, focus on civil and patriotic upbringing, values and norms of behavior. The study of the concept “labor” in the direction of values “labor – good”; “Labor – health”, “work – inspiration, inner beauty of people, spiritual wealth, self-development” reflects the national culture of the Ukrainian people, processes of thinking, language and speech formation of the individual and provides a wide range of knowledge from general philosophy, general cultural orientation, history of the mother tongue in close conjunction with the history of culture, the psychology of the ethnos, a deep understanding of the language of folklore, fiction.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3929
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РАЗДЕЛ МОНОГРАФИИ Семеног.docx100,89 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.