Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3727
Title: Теоретичне обґрунтування необхідності підготовки майбутніх учителів інформатики до розвитку логічного мислення старшокласників
Other Titles: Theoretical Justification for the Necessity of Training Future Teachers of Informatics to Develop Logical Thinking of High School Students
Authors: Вакалюк, Т. А.
Vakaliuk, T. A.
Keywords: підготовка
розвиток
цілі
логічне мислення
елементи таксономії Блума
алгоритмізація
покрокова деталізація
мислительні операції
training
development
goal
logical thinking
elements of Bloom's taxonomy
algorithm
step by step detailing
thinking operation
Issue Date: 2013
Citation: Вакалюк, Т. А. Теоретичне обґрунтування необхідності підготовки майбутніх учителів інформатики до розвитку логічного мислення старшокласників [Текст] / Т. А. Вакалюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №8 (34). – С. 343–352.
Abstract: У статті визначено цілі навчання дисципліни «Інформатика». Встановлено, що основною метою навчання розділу «Основи алгоритмізації та програмування» є розвиток логічного мислення. Розглядаються етапи підготовки майбутніх учителів інформатики до розвитку логічного мислення школярів: засвоєння загальної схеми розв’язування задач з програмування; застосування методу покрокової деталізації «зверху-донизу»; удосконалення розв’язку задачі з програмування за часом виконання алгоритму; розв'язування творчих задач з програмування; формування мислительних операцій у процесі розв’язання задач з програмування.
The article outlines the learning objectives of the subject «Informatics». It is found out that the main purpose of teaching the section «Basics of algorithms and programming» is to develop logical thinking. In this context the important assignment is to develop in students the skills of construction of algorithms, which contribute to the development of logical thinking. When constructing algorithms for solving problems students learn to perform such mental operations, as synthesis, analysis, comparison, also learn to describe action plans, draw conclusions; they develop the skills to express their own thoughts in a logical sequence. The stages of preparation of future informatics teachers to develop logical thinking of students are considered: learning a framework for solving programming tasks; application of the step by step detailing «top-down» method; improving the solution of the programming task by the time of the algorithm execution; solving creative programming tasks; forming thinking operations in the process of solution programming tasks. As experience testifies, the platform for learning meaningful lines bases of algorithmization, there are procedural programming languages including Pascal. This is due to the fact that this programming language was created N. Wirth for learning the fundamentals of algorithmization and programming, and is optimal and convenient for your learning in this section. To determine which programming language for learning theme «Bases of algorithmization and programming» course «Informatics» teachers enjoy, conducted a survey of school teachers in the city of Zhitomir region. The survey confirmed that the most widely used programming language for teaching the above topics is the programming language Pascal. The majority of the teachers explained their choice by the fact that this language is the most simple for students during learning the basics of algorithmization.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3727
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vakaliuk__Teoretychne obgruntuvannia neobkhidnosti.pdf292,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.